Tutorials

Hvordan sy enkel julestrømpe DIY

Først trengs et strømpemønster. Jeg tegnet mitt på frihånd og jeg har brukt to størrelser på adventskalenderen

Jeg viser hvordan du syr egen julestrømpe med det minste mønsteret. Først klipper/skjærer du to deler til inni og to deler til utenfor. Husk at stoffet utenfor skal være speilvendte, hvis ikke vil du ende med vrangen ut på ene siden. Samme gjelder stoffet inni også om du bruker et stoff med mønster. En enkel måte å gjøre dette er å brette stoffet dobbelt og klippe dobbelt.

Sy sammen en utside og en innside rette mot rette med rettsøm i toppen. Husk å legge tærne samme vei når du syr sammen.

Legg de to delene rette mot rette. Sy sammen med rettsøm. Begynn under foten på stoffet som skal være inni og sy rundt. Avslutt 5-7 cm før du kommer dit du startet. Det er merket med knappnåler på bildet under.

Det er veldig viktig å huske å klippe hakk i innersvingen både på ytterstoffet og innerstoffet. Klipp inn nesten frem til sømmen. Om du glemmer dette vil ikke stoffet legge seg fint her.

Vreng hele strømpen gjennom hullet du ikke sydde igjen og rett den ut.

Brett inn kantene i hullet og fest med knappenåler.

Du en søm helt ytterst for å lukke vrengehullet.

Dytt hele innerstoff-strømpen ned i ytterstoff-strømpen.

Legg stoffet fint og sy en stikkning (søm) helt øverst rundt toppen av strømpen.

Brett ned en kant så mye du ønsker.

Fin en velegnet hempe. Jeg har valgt å sy sammen skråbånd.

Legg den dobbelt med løkken ned inne i strømpen.

Sy den fast.

Brett den oppover og sy en søm til over. På denne måten får du skult klippekanten på den, og du får dobbel søm slik at den tåler å ha noe tungt i seg.

Gratulerer du er ferdig!

Her er fire strømper i to forskjellige størrelser.

I morgen tenkte jeg å vise dere en annen type julestrømpe som syes med samme prinsipp men med tunga litt rettere i munn. ;)

Og hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på "liker" på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad! 

DIY Kjøkkenhåndkle og grytklut i ett

Helt på tampen av året vil jeg tipse dere om en DIY som jeg kom over på nettet. Den er fort gjort og jeg synes den er praktisk. 

For jeg har kjøkkenhåndkleet hengende på ovnen min, og med små barn i huset og en hund så er det ofte at jeg ikke finner det igjen der jeg hang det. Så da jeg kom over DENNE så måtte jeg jo bare sy en slik en! 

Og jeg måtte selvfølgelig bruke en av de fine knappene mine. :)

Legg gjerne igjen en kommentar! 

Og hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Mariuskofter med vri

Jeg kom over et bilde Strikkesiden på Facebook med kofter som var så fine! Så da ble det lagt inn bestilling til svigermor på slike til alle tre barna. Jeg la inn et ønske om at jeg ville ha glidelås og ikke knapper. Det var helt greit, men glidelåsen måtte jeg sy i selv! Og det går jo helt fint!

Er de ikke fiiiiine???

Ettersom glidelås går i hver 5 cm så passet det ikke med de glidelåsene det var å kjøpe. Jeg kjøper alltid kortere enn lengre, for det blir ikke noe pent om en strekker strikkingen. Da bølger det seg nedover. Derfor satte jeg inn hekter øverst. Passet kjempegodt!

Jentejakken har en hullrad der brettekanten fremme er, samt oppe i halsen. Det gjør den mer feminin.

Baksidene.

Mønsteret er vanlig Mariusgenser/jakke der en strikker et ensfarget felt istedet for kryssene. Traktorene broderes på etterpå. 

Jeg fant et diagram på strikkesiden der noen hadde lagt ut mønster. Jeg endret det litt for å passe inn i antall masker i høyden og endte opp med dette:

Tusen takk til svigermor!

Husk GIVEAWAYen jeg har gående på bloggen! 

Legg gjerne igjen en kommentar!

GIVEAWAY!

Jeg ble så glad her om dagen da jeg fikk en telefon fra Stokke, produsenten av tripptrapp-stoler! De hadde sett innlegget mitt om tripptrapp-stolen jeg pusset opp. Innlegget om hvorfor de kontaktet meg, og resultatet finner du HER! Og den gleden vil jeg dele med dere med å kjøre en giveaway her på bloggen! 

Jeg har tre premier! 

1. premie.

Et av de populære babynestene mine! Nestet er slik avbildet. 

2. Premie Poseholder, den som er avbildet (uten posene i ;) )

3. Premie. Et bokmerke.

Du kan bli med i denne giveawayen med flere lodd! Slik oppnår du de:

1. Kommentere dette blogginnlegget , skriv antall lodd og husk å skriv inn mailadr eller annen måte jeg kan få tak i deg om du skulle være heldig vinner! 1 LODD (dette er et gratislodd i og med at du må kommentere for å bli registrert ;) )

2. Del dette innlegget på facebook. 1 LODD

3. Skriv et blogginnlegg om det i bloggen din og link til dette innlegget med DETTE bilde. 1 LODD

4. Lik Facebooksiden min (om du allerede liker den får du utelling for det) 1 LODD

Totalt kan du ta 4 lodd!

Vinnerne blir trukket 19 oktober!

Håper mange blir med!

DIY! Strikkepinneetui!

 Her kommer tutorialen på hvordan du kan sy deg et strikkeetui selv!

Når du er ferdig med etuiet vil det måle ca 55-50 cm helt utbrettet. 

For å lage deg et slikt et trenger du en symaskin, to forskjellige stoffer, strykejern, platevatt og litt tid. 

Du begynner med å klippe alle delene du skal ha, bortsett fra platevatten. 

For at du lettere skal holde rede på delene du klipper ut har jeg gitt de nummer og i tillegg skrevet de på bildene under.

Og her kommer målene på det du skal klippe:

1: 55x50

2: 55x46

3: 55x34

4: 55x26

5: 55x31

6: 55x11

7:55x11

I tillegg må du klippe skråbånd, eller kjøpe i meter. Du trenger ca 3 meter. 

Klipp alle delene og stryk de. I tillegg bretter du deler nr 2, 3 og 4 på langs og stryker ned bretten. Disse skal bli lommene til pinnene. 

Hvis du vil lage skråbånd selv så kan du gjøre som meg, kjøpe en skråbåndbretter og stryk på denne måten:  

I tillegg brettet jeg det en gang til og gav det en runde med strykejernet. 

Du kan lese hvordan du lager skråbånd selv HER

På bildet under ser dere alle mine deler, ferdig strøket og lagt til slik at jeg får et inntrykk av det ferdige resultatet. 

Jeg begynner med delene som heter 1 og 2. Det er bakstykket på innsiden og bakerste lommerad. Legg det på slik det skal være, kant i kant nede og på sidene, og sy det fast på kanten. Husk å sy så langt ut mot kanten som mulig slik at du får dekket sømmene med kantebåndet. 

Nå skal det merkes på hvor jeg vil ha sømmene som avgrenser lommene. 

Merk slik:

På bildet under merker jeg den sømmen som skal hindre pinnene og heklekrokene i å forsvinne ned i lommen.

Her syes den sømmen først. 

Når du syr lommene, så husk å feste i toppen av hver lomme slik at det tåler litt ekstra. 

Her har jeg sydd alle sømmene på bakerste laget. Dette er sett fra baksiden.

Så legger du på det midterste lommelaget, nr 3, kant i kant nede og på sidene og syr det fast slik du gjorde med det første. 

Merk lommer slik (grønne streker):

Det er viktig å prøve å sy akkurat oppå sømmen som ligger under på den bakerste lommeraden, hvis ikke vil det bli vanskelig å få pinner neddi. Husk å sy den stoppesømmen for hekkelkrokene helt til høyre, hvis ikke vil heklekrokene forsvinne neddi lommen.

Her er jeg ferdig med det midterste lommelaget. Ganske mange sømmer.

Gjør det samme med det fremste lommelaget og merk slik (blå streker):

Disse sømmene lager bredere lommer som en kan ha feks pinnemåler i, eller rundpinner.

Siste laget er sydd på og alle lommesømmene er ferdige! 

Klipp/skjær platevatten ved å legge den delen med lommene på vatten og klippe/skjære rundt.

Legg bort lommedelen og ta frem del nr 5 og 6. Legg del 5 kant i kant oppe, og legg del 6 rette mot rette oppå del 5. Slik bildet under viser. Sy en søm langs kanten der jeg peker på bildet.

Brett ut stoffet godt etter du har sydd. 

Legg del nr 7 rette mot rette oppå del nr 6 og sy søm  på samme måte som over. 

Brett ut igjen. 

Da er du ferdig med utsiden og innsiden av pinneetuiet ditt. Nå legger du de med vrangsiden mot hverandre (og eventuelt finjusterer litt med å klippe stoff som er til overs) og syr en søm hele veien rundt som holder de sammen. (jeg har sydd med overlock, men vanlig rettsøm fungerer like bra. 

Merk så hvor brettekanten for flappen som gjør at pinnene ikke faller ut skal være, 30 cm fra øvre kant. Slik:

Her har jeg sydd brettekanten min.

Og slik blir det når en bretter. 

Og yttersiden.

Sy så på skråbånd rundt hele. Tips til hvordan du gjør det finner du HER! Og hvordan du gjør det i hjørnene finner du HER!

For å lage båndet du trenger for å binde sammen etuiet ditt syr du sammen skråbåndet. Du trenger et bånd på ca 50 cm. Sy det fast slik jeg viser på bildene under

Sy det i denne sømmen:

Nå er du ferdig! 

Jeg velger å sette i trykk-knapper slik at flappen holder seg nede, men dette trenger en strengt talt ikke.

Og rullet sammen!

Jeg håper du synes denne tutorialen er grei og følge! Skulle du ha noen spørsmål så er det bare å fyre løs!

LYKKE TIL!

#DIY #Tutotials

Norgesglasslamper

Jeg fikk tak i noen norgesglass en dag. Og med dem fant jeg ut at jeg skulle lage lamper. Fikk inspirasjonen fra en venninne som har slike som samboeren har laget. 

Her kommer en veiledning på hvordan du kan lage slike også!

Du trenger:

Norgesglass

Syltetøylokk

Lampetledning

Støpsel

Lampesokkel. Jeg brukte denne . Også mulig å bruke denne eller tilsvarende.

Koble sammen inne i lampesokkelen. Smett på norgesglassringen og tre innpå syltetøylokket. Jeg (les: mannen) brukte et juletreborr for å lage hullet.

Skru på den nedre delen av lampesokkelen. Skru hardt, hvis ikke er der ikke sikkert det blir kontakt inne i den.

Sett i pære og skru på glasset.

Jeg hengte en singel en i en åpning på kjøkkenet, og en i vinduet.

Så lagde jeg en lampe bestående av to norgesglass for å henge over kjøkkenbordet.

Jeg kjøpte en bit med ferdigmalt plank. Borret jeg hull i alle hjørnene for å enkelt få til å skru den opp, og to hull som var store nok til å tre ledningene gjennom. Så freste jeg ut spor til ledningene og sukkerbiten, slik at det ble liggende helt opp i taket.

Ledningene er paralellkoblet i sukkerbiten. 

Nå ble det fint på kjøkkenet! Lurer på om jeg skal kjøpe andre pærer da, tiden får vise. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Hvordan lage lysestake

Her kommer en gaveidee som er lett å lage, og som kan glede mange. 

Lysestake!

Her er bilde av det du trenger. Lamineringsmaskin, lamineringslommer, hullmaskin, serviett med fint motiv eller et bilde (egentlig to bilder, et til fremsiden, og et til baksiden), et longdrinkglass (ikke avbildet), bånd (ikke avbildet), kuttemaskin, eller saks.

Start med å måle høyden til longdrinkglasset og klipp to kvadrat (kan også være rektangulært) som er like høyt som glasset. Jeg bruker en fin serviett med sommerfølelse her. Da har jeg tatt av de hvite lagene i servietten slik at lyset vil skinne lettere gjennom. Legg begge delene i en lamineringslomme.

Laminer

Kutt eller klipp ut de to delene.

Nå skal de hulles

Legg de bakside mot bakside og ta hull i begge sider.

Tre i en fin tråd eller et fint bånd.

Tre det over et longdrinkglass.

Dette kan varieres i det uendelige, og du kan ha flere liggende i en skuff og bytte ut motiver etter humøret. 

Her er et eksempel med bilde. Slike fikk besteforeldre og oldeforeldre til jul.

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Hvordan lage minnerammer

I går lagde jeg minnerammer til gutta. Til snuppa har jeg lagd fra før. 

For å lage minneramme må du ha en ramme som er dyp. Jeg har kjøpt store rammer på ikea av type ribba. Den er 52x52cm (bilde 50x50) og er 4,2 dyp. Da har en plass til mange gode minner. Først må en finne i alt en vil ha inni rammen. Jeg hadde:

- Bakgrunn, innpakknings papir i grønt og i blått

- Forskjellig dekor. Hjerter av forskjellig slag. Her tok jeg noe av pynten vi brukte i dåpen til gutta

- Dåpsbåndet med navn + påbrodert dato og fødselsmål

- Fødselsannonse

- Sykehusbåndene

- Bilder

- De første smokker

- Figurene vi hadde på toppen av tårnkakene i dåpen

- Hentesett

- Første nattdrakt

- luer og sokker

- Ultralydbilder

- I tillegg må du ha limpistol og vanlig lim

Her har jeg funnet frem alt:

Begynn med å åpne rammene og ta ut bakplata, legg resten av rammen til side. Begynn med bakgrunnen. Legg bakplaten på innpakningspapiret og klipp av et passe stykke. La det stikke utenfor slik at det er stort nok til at du kan brette det rundt og på baksiden. Gni vanlig papirlim på hele platen og legg den på papiret og trykk. Klipp av hjørnene diagonalt og brett inn kantene og lim disse fast på baksiden. Da har du bakgrunnen klar. 

Begynn å planlegg og legg utover det du ønsker å ha i rammen. Begynn med de største tingene og legg de mindre tingene oppå de. Når du er fornøyd er det på tide å bruke limpistolen og feste alt. Når du bruker limpistol vil du ødelegge klærne, slik at det ikke er mulig å ta de ut og bruke de. Om du ønsker den muligheten må du feste ting med knappnåler. Jeg velger å bruke limpistol og feste alt skikkelig med den. 

Før du begynner å lime knips et bilde av alt slik du har lagt det ut, for når du skal feste det må du flytte mesteparten av bakgrunnen igjen. Da har du noe å se etter. 

Fest det som ligger bakerst først og jobb deg fremover. 

Jeg har valgt å laminere fødselsannonsene til gutta. Snuppa sin limte jeg på et stivere ark. Jeg har ikke fått inni ultralydbildene til guttene, for de må scannes og skrives ut først. Det er ikke så lurt å feste inni orginaler da disse kan falme veldig når de blir utsatt for dagslys. Det er heller ikke anbefalt å varmlaminere UL-bilder for da blir de helt svarte, men de kan kaldlamineres. 

Når du er fornøyd fester du opphenget og fester bakgrunnen i ramma. 

Her er mine tre: 

Gutta sine som jeg lagde i går er speilvente i forhold til hverandre, for som tvillinger så har de stort sett like ting.

Snuppa sin:

Som dere ser på bilde med alle tre så står gips fot og håndavtrykkene til barna og hunden på benken nedenfor. Jeg skal kjøpe en rammehylle fra ikea og feste den under bildene slik at avtrykkene kan stå på den. 

For å finne plass til å henge opp alle rammene måtte jeg gjøre om litt her på stua. Slik så det ut før:

Reolen samlet jo mest rot og støv, så jeg fant ut at jeg tok av toppen av den og bruker den som en sjenk istedet. Jeg ble kjempefornøyd med resultatet. 

Hva synes du? Har du minnerammer til dine barn? Har du tatt vare på minner på en annen måte?

Perleskål

I dag har jeg laget en perleskål. :)

Slik gjør du det:

Sett ovnen på 200 grader

Gni olje i en skål som tåler å stå i ovnen.

Legg i perler. Jeg har brukt av den store typen.

Jeg har valgt å sette opp perlene. Det er ikke nødvendig å gjøre det, de kan ligge og stå om hverandre. Med store perler er det nok med et lag. Med små kan du legge et par lag.

Sett skålen i ovnen i 10 min. Følg med å se litt. Perlene skal være smeltet samnen.

Her er før glassskålen er fjernet.

Jeg var utålmodig og puttet både glass og perleskåla i kaldt vann. Kanskje ikke det lureste å gjøre. Glassskålen ble for brått avkjølt og sprakk.

Uansett, perleskåla ble fin.

Husk å velg en skål som har rett flate i bunnen slik at perleskålen har en flate å stå på.

Fikk du lyst til å prøve slik, enten med barna eller alene? ;)

Lykke til!

Hvordan sy spencerkjole

Her er veiledning på hvordan en syr en halvforet spencerkjole. 

Mønster på denne tegner du feks av en annen kjole du liker, eller kjøper mønster.

Klipp ut mønsterdelene.

Fremside kjole, for, bakside kjole og for.

Kast over rundt alle delene.

Om du vil ha lommer på kjolen syes dette på nå. Her er et eksempel på lomme. 

Sy sammen foret med kjolen ved å legge rette mot rette og sy der det er markert rødt på tegningen over.

Vreng begge delene. Du kan klippe hakk i buene, både i halsen, nakken og på endene på selene. Da blir stoffet liggende finere.

Brett opp foret slik som på tegningene på begge delene.

Legg delene rette mot rette og sy sidesømmene.

Dytt foret neddi. Sett knappnåler rundt hele kanten oppe og sy en stikkning (fint ord for en vanlig rettsøm) ca 5 mm innpå. Da holder foret seg på plass. Denne sømmen kan godt syes i en kontrastfarge for å bruke den som en effekt. 

Brett opp en passe kant nede og stryk med stykejern. Sett gjerne i noen nåler også, og sy.

Sett i trykk-knapper. Om du vil ha vanlig knapper så må du sy knappehull. :)

Dette var fort fortalt! Spørr om det er noe som er uklart! ;)

Duk av panellengder

Så enkelt kan en duk lages med 4 sømmer! 

Klipp av endene på panellengden.

Bett den på langs, rette mot rette.

Sy kortenden med rettsøm.

Kast over på kanten på kortenden.

Brett den ut slik som på bildet og stryk med strykejernet ditt.

Om duken blir så lang at den blir hengende utenfor bordet så vil ofte spissen bli hengende rart da den vil sprike. 

Jeg valgte å stryke vliselin langs kanten slik at de blir limt mot hverandre. 

Stryk godt.

Om du ikke har vliselin så kan du sy noen sting for hånd slik at de holder seg sammen.

Slik ble resultatet

Legg gjerne igjen en kommentar!

StineS

Syveiledning pute til barnestol

Etter forespørsel lager jeg denne veiledningen på denne:

Her er målene i ca mål.. Du kan også måle selv.

Jeg klipte ut to deler i dette mønsteret, husk å legg til sømmingsmonn! Som fyll brukte jeg litt av en gammel dyne jeg klippet likt. Jeg vrangsydde hele puta i et, sammen med dyna. Det vil si at jeg la de to stoffstykkene rette mot rette (og eventuelt et strikk imellom disse, men det er strengt talt ikke nødvendig. Eventuelt kan det syes på etterpå også) og dyna oppå der igjen. Sydde rundt og lot det stå igjen en liten åpning for vrenging. Vrengte puta og sydde igjen hullet. Så sydde jeg sømmer tvers over der brettene blir slik at puta får en passform som passer setet på stolen, se strippletlinjene på tegningen. Til slutt sydde jeg sammen 1-1 og 2-2 med noen sting. Lot det være ganske åpent ellers der pga selene som skal opp der også. 

Lykke til med syingen! :)

Hvordan sy vaffelsøm

Min nye oppdagelse innen sy-verdenen er vaffelsøm og jeg har kost meg med å sy forskjellig. Slik ser en vaffelsøm ut:

Og på baksiden:

Og strekt ut:

Begynn med å spole på strikk på undertrådsspolen. Jeg bruker DENNE strikken fra stoff og stil, men den er å få kjøpt på andre sybutikker også. Du må holde i strikk-snella og styre tråden på selv, så ikke kjør fort. Du skal ikke strekke strikken når du spoler den på.

Tre maskinen vanlig med overtråd og tre spolen med strikk slik du trer vanlig undertråd. Dette er variabelt fra maskin til maskin, men slik ser det ut til meg:

Still inn maskina på rettsøm, lange sting. Sett ned foten på kanten av stoffet og fest godt. Sy søm der du ønsker. Du kan oppleve at symaskina syr tyngre, men det er naturlig ettersom strikken er tykkere. Strikken skal strekkes ut og, så maskina får en motstand der som den ikke er vant med.

På bildet under er jeg igang med søm nr 4. Jeg bruker fotbredden mellom sømmene, slik blir det rett og fint. Når du syr må du strekke stoffet der du skal sy, slik bildet under viser:

Ikke sy med stoffet slik:

Her er eksempler på hva du kan sy med vaffelsøm. Bildet viser en kjole, en tunika og en buksedrakt (som mangler stropper):

Kjolen syes veldig lett med å klippe ut et rektangel der du har lengda på kjolen og vidden. Snuppa mi er ca 50cm rundt brystet og rektanglet jeg klippet var ca 90 cm vidt, lengen bestemmer du selv.

Jeg kastet over på alle kanter og sydde inn en kant øverst og nederst. Så sydde jeg vaffelsøm, 9 sømmer, og sydde kjolen sammen bak. Så sydde jeg på stropper som knytes bak nakken. Enkelt og greit!

Her er bilde av kjolen og buksedrakten på modellen, og her er bilde av tunikaen. :)

Lykke til og legg gjerne igjen en kommentar!

Syveiledning nattpose

Du trenger:

Et ytter og et innerstoff. Du kan feks kjøpe sengesett billig og bruke det. Du trenger to stoffstykker som er ca 100x120cm.

Et glidelås, jeg brukte 1m

2 trykk-knapper.

Begynn med å lage mønster på matpapir, eller mønsterpapir om du har det. Jeg lagde halve mønsteret og brettet stoffet. Jeg gjorde det lett og tegnet av posen jeg hadde. Prøver å illustrere på bildet under hvilke mål det er på posen. Det burde være mulig å tegne eget mønster utifra dette. Husk å ha skulderremene litt lengre på bakstykke, og halsen fremme er dypere enn bak.

Her har jeg klippet ut foret. Husk sømmingsmon!

Her er de klippet ut.

Gjorde det enkelt å la forstoffet oppå ytterstoffet og klipte rundt.

Det er lurt å legge stoffene mot hverandre slik de skal være når posen er ferdig for å kontrollere at det blir rett i forhold til glidelås. Jeg er ikke god på dette med glidelås, så jeg skrev rett og stett på baksiden av stoffet at her skal det være glidelås. Så målte jeg fra armhulen og nedover der glidelåsen skal være og merket hvor langt glidelåsen kommer. Dette gjorde jeg på både ytter og innerstoffet.

Så deler deler du slik at du har ytterstoffet for seg, og innerstoffet. Så syr du der det er rødt på bildet under. Der det er grønt skal det bli glidelås.

Så tar du de to delene du nå har og legger de rette mot rette og fester nåler fra armhule til armhule og syr de sammen. Slik:

Vreng posen og dytt ut skulderremmene skikkelig.

Legg stoffene mot hverandre slik at den første sømmen du sydde på ytterstoffet blir liggende over den første på innerstoffet. Sy en søm nedover i bretten/sprekka slik at de to stoffdelene holder seg sammen nedover. Ellers vil babyen kynne vikle seg veldig inn i stoffet. 

Så er det glidelåsen sin tur. Dette synes jeg er vanskelig å forklare, i og med at jeg ikke vet om jeg gjør det riktig selv, men jeg synes resultatet ble bra. :)

Jeg la ut posen slik at den ligger rett og holder opp glidelåsen slik at jeg ser hvordan den skal syes på. Jeg syr den på på ytterstoffet først ved å legge den rett mot rett. Slik:

Festet nåler og sydde den fast fra armhulen og nedover til fotenden. Sydde den ikke helt ned for det var litt ekkelt i enden nederst, så det tok jeg til slutt.

Når den er sydd fast brettet jeg den opp og festet innerstoffet til glidelåsen og ytterstoffet med nåler. Brett inn litt av innerstoffet slik at det blir pent. Pass på slik innerstoffet ikke kommer for langt opp, for da kan det bli ekkelt å bruke glidelåsen. Brett og sy slik:

Jeg sydde sømmen fra yttersiden slik at den sømmen ble liggende helt i kanten. Det ble penest slik fant jeg ut.

Her er glidelåsen ferdi isydd:

Så sydde jeg en søm i kanten rundt armhulene, skuldrene og halsen. Da holder stoffene seg på plass. Jeg satte knappenåler i før jeg sydde.

Så slår du eller syr i trykk-knapper på skuldrene. Slik ble det ferdige resultatet:

Åpen:

Lukket:

Lykke til!

Legg gjerne igjen en kommentar!

Stine

Lekegrind

Etter å ha søkt gjennom nettet etter lekegrind fant jeg ut at jeg heller lager lekegrind selv! Jeg vil ikke ha bunn i grinda for vi har en fin matte som er lett å rengjøre, spyler den i dusjen, noe vi er avhengig av fordi vi har så mange dyr. Jeg hadde et klart bilde av hvordan jeg ville ha grinda, så derfor ble jeg ikke tilfreds med tanken på å kjøpe i butikk. Dyre er de og. :)

Derfor dro jeg på IKEA og kjøpte to sprinkelsenger og to biteskinner. På Clas Ohlson kjøpte jeg 12 hengsler størrelse 75x25. Skruer hadde jeg. Tilsammen kostet dette under 1000 lappen. Vi tenkte først å kjøpe materiale for å lage sprinkler selv, men dette ble både dyrere og mye mer arbeid.

Av sprinkelsengene bruker jeg bare de to langsidene, fire til samme. Så hva jeg skal gjøre med bunnene og kortsidene vet jeg ikke, finner vel kanskje et bruksområde til de og. :)

På de fire delene kapper jeg så av enden på alle. Dette er fordi det ikke skal bli for stor åpning mellom sprinklene i hjørnet slik at barnet kan sette fast hodet. I følge forskrifter skal det vel være maks 6 cm mellom sprinklene. På bildet under ser du at det vil bli ganske stor åpning i hjørnet om du ikke gjør dette. På bildet vises også merkingen der det skal sages. Jeg kapper av 5 cm.

Så deler jeg to av langsidene i to. Under ser du alle delene.

Her er hengslene

Skru sammen de to sidene som hengsles innover først, så skrues de to siste til de igjen. Slik:

Slik er den helt utslått:

For at sidene ikke skal kunne klappes inn av barnet mens det er inne i grinda settes tyggeskinnen på. Jeg delte de to jeg kjøpte slik at det ble fire.

For å få plass til hengslen så må det klippes ut en del slik på bilde under.

Her er grinden sammenslått inntill veggen.

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. :)

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Stine

Oppskrift på bil/vognpose, vendbar

Materiale: - Fleece stoff, to forskjellige (100x150cm) Jeg brukte polarfleece og et fleeceteppe fra Jysk.
- Tynn dyne. Jeg kjøpte den billigste jeg fant på Jysk, ca 40 kr.
- Bomullsgarn til snorer
- Sytråd som passer til stoffet

Begynn med å klippe opp fleecestoffet til begge sidene. Jeg brukte denne malen med disse målene:

De grønne linjene er hjelpelinjer, jeg tegnet opp de først for å få til fine runde hjørner etterpå.

Stoffet klippt:

Så la jeg den første over det andre stoffet og klippet rundt:

Hvis du vil ha dekor på posen så sy på det nå. Jeg applikerte på et hjerte på den grå delen:

Brett ut dynen og legg det ene stoffet med retten opp og fest med knappnåler:

Sy rundt kanten slik at dynen syes fast til stoffet. Jeg brukte sikksakk-søm. Det kan være litt ekkelt når arbeidet blir så stort. Etterpå klipper du rundt.

Lag snorer. Jeg brukte 2 tråder med bomullsgarn som jeg brettet dobbelt og tvinnet slik at de krøller seg sammen og blir fine snorer. Så slo jeg en knute på enden. Du trenger 10 slike snorer. Et tips er å bruke håndmikseren med elte-pinner. Da går det superfort!

Fest på snorene med knappenåler med passe mellomrom, pass på at du har knuten på utsiden slik at den blir en mothake på en måte, slik:

Sy snorene fast med rettsøm helt ytterst, slik at de sitter til du skal sy sammen frem og bakside i fleece.

Legg stoffet som har dynedelen på seg oppå det andre fleece-delen, rette mot rette, pass på slik at snorene ligger rett, inn mot midten:

Sy sammen, husk å la det være igjen en åpning slik at du får vrenget den:

Klipp bort overflødig stoff og vreng posen. Sy igjen hullet for hånd.

Eller med andre siden ut:

Lag så hull slik at selene på bilstolen kan bli stukket gjennom dem. Mål ut i fra den bilstolen du har og sy rettsøm i et smalt rektangel, ca 0,5 cm mellom sømmene på langs. Klipp hullet inne i rektangelet. Jeg har ikke klipp ennå på bildet:

Slik ser det ut med selene gjennom hullene:

Slik ser det ut med en ?baby? ferdig innpakket i posen:

Hvis du bruker denne oppskriften og blogger om den kan du jo linke til oppskriften også. :)

Legg gjerne igjen en kommentar om du syr den også, jeg vil gjerne se andres sine ferdige poser. :)

Legg gjerne igjen en kommentar! :)