Strikk

Kofte til bunaden

Som trønder så er man kjent med at 17. mai er ingen varm dag. Etter jeg frøs i fjor fant jeg ut at jeg ville strikke meg en kofte til bunaden. Til min bunad, floanbunaden (nordtrønderbunad), er det cape, men det er nokså kostbart og i tillegg upraktisk når mann har små barn.

Koften jeg strikket meg ble til etterhvert som jeg strikket.

Sommerfuggel i vinterland

Jeg begynte p en genser jeg hadde som plan at skulle bli ferdig til vren, men den ble istedet ferdig til hsten. Slik blir det nr en driver med flere prosjekter p en gang.

Jeg har ikke noe mnster til denne. Inspirasjon kom fra en nydelig genser jeg s p ravelry og sommerfuglen fant jeg et diagram p ved googgle det.

Jeg valgte ranglanfelling med tydelig fellekant og firkanthals.

Jeg fikk prvd meg p en strikketeknikk jeg ikke har prvd fr. Jeg ser jeg trenger litt velse da det vises litt hvor trden er snudd, men det sees ikke s godt nr jeg bruker den.

Slik ser det ut p baksiden.

Her er link til youtube video der de viser teknikken. 

Et prosjekt til er ogs ferdig. Jeg skal prve f lagt ut bilder av det og etterhvert. M bare f avbildet det skikkelig. 

Merking av ullklr

Mamman min har strikket ullklr til barnebarna. De m selvflgelig merkes fr de sendes med i bhg. Jeg valgte sy i en lappe i hvert plagg for skrive navn p. I sokker og votter satte jeg fast denne lappen med en knapp.

En haug av votter og ullsokker fikk lapper p seg.

Fint kunne feste de sammen!

Jeg m innrmme at jeg fr helt noia nr jeg ser dette, Den ene sokken blir jo s vid oppi!

Flere som fr noia av dette?

Strikket skjrt

Strikket et snurreskjrt til snuppa i garnet Kauni.

Oppskrifta fant jeg HER.

Det er godt med snurr i det!

StineS-kofta n ogs som StineS-genser!

Litt ego m en vre bruke navnet sitt i koftenavnet. Vet ikke om jeg kan dpe den i det heletatt i og med at selve mnsterne er det ikke jeg som har laget, men jeg har satt de sammen slik jeg nsket. Jeg likte veldig godt kofta jeg laget meg tidligere s n har jeg strikket en genservesjon av den i tynnere garn denne gangen.Elementene som jeg har satt sammen i denne kofta er rutene og stripene som er fra fana, men jeg har valgt skrstille de. Rosene over brystet er selburose og jeg fant mnsteret i boka Selbu strikkebok. P koften brukte jeg et litt annet diagram, men jeg ser at de er s like at jeg tror den egentlig er selburosa den og. Jeg har laget rullekant i overganger mellom mnster. Jeg strikket raglanfelling med en tydelig mrk kant ved alle fellingene.

BILDEDRYSS!

Denne koften kan brukes bak frem og. Da fr en skrstripene ned mot midten istedet for opp mot midten slik jeg har valgt vise den i dag. :)

Jeg ble veldig fornyd med denne StineSgenseren ogs, s kommer nok til bruke den mye uttover hsten og vinteren. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Inni og utenfor boksen

En ny venninne nsket seg Mariuspannebnd og jeg tok oppgaven uten at hun spurte (noe som er sjelden vare, for jeg strikker ytterst sjeldent til andre). Siden jeg ikke kjenner henne s godt enn s var jeg litt usikker p om hun ville like et pannebnd utenfor boksen. S derfor ble det rett og slett to p henne.

Frst et i de tradisjonelle fargene.

S et i utradisjonelle.

Mottaker ble glad da disse kom i posten. :)

Er du mest innenfor eller utenfor boksen?

Legg gjerne igjen en kommentar!

Hjertesokker

Jeg har strikket meg hjertesokker fra Sokkeboka!

Ferdig med en sokk og sokk nr to p pinnene! Sydde meg ogs ny liten veske til strikkinga mi.

Kjempefine og gode sokker!

StineS-kofta og telling

Min helt egenkomponerte kofte s dagens lys i forrige uke, den fikk navnet StineS-kofta. Den viser viktigheten av kunne telle seg frem og sentrere et mnster.

Her p ryggen ser dere at rutene, stripene, blomstene og stripene over der igjen er sentrerte. Jeg tenkte jeg skulle forklare litt hvordan jeg gr frem for finne ut hvor jeg skal begynne. Og ja, jeg har rekt opp en del etter ha bommet.

Frst og fremst s vil jeg vise frem mnsteret mitt og skriblingen der.

Her ser dere jeg har skriblet litt. Har merket hvor jeg skal begynne p armen og fremme.

Det frste jeg gjr er telle antall masker det er p feltet jeg skal sentrere noe. S ser jeg p mnsteret som skal sentreres og finner ut hvor mange masker det gr over.

Som eksempel kan vi si at jeg har 71 masker og et mnster som gr over 19 masker.

Jeg deler antall masker p pinnen med antall masker i mnsteret. 71/19 = 3,7. Det vil si at jeg fr 3 hele blomster + 0,7 del av en blomst. Den 0,7 delen skal deles p begge sider av de tre hele.

S om jeg ganger opp 19 med 3 s fr jeg antall masker de bruker, og trekker ifra det av totalen. Det blir 19*3= 57. S trekker jeg det fra totalen for finne antall masker jeg skal fordele p hver side. 71-57 = 14. Det vil si at jeg skal ha 7 masker p hver side av de tre blomstene. Jeg bruker tegne opp litt for meg selv slik:

I strikking s begynner man fra hyre og strikker mot venstre, s jeg begynner med den hyre siden. Jeg skal begynne med maske nr 7 fra venstre i diagrammet. S det vil si at du tar diagrammet ditt, begynner telle fra VENSTRE mot hyre (ja, har brent meg et par ganger her), tell 7 og sett et merke. Her begynner du! Strikk de 7 maskene, strikk s hele tre ganger, og strikk 7 igjen. Denne gangen strikk bare videre fra hyre i mnsteret ditt til du ikke har flere masker igjen.

Slik er min mte sentrere mnster p!

Hvis du ikke allerede har liktfacebooksidenmin s er det muligheter til enkelt klikke p liker p hyre side her p bloggen. :)

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad!

StineS-kofta

Ja, jeg har laget min helt egenkomponerte kofte som ingen andre har lik! Derfor har jeg valgt kalle den opp etter meg selv. Den er akkurat slik JEG vil ha den. :) Jeg har tatt elementer fra her og der, men sterkest representert er fana-mnsteret, dog med en utradisjonell vri.

Til begynne med har jeg strikket de tradisjonelle rutene til fanamnsteret. Tok bare tre rader da garn og pinner var noks tykt. Jeg har strikket den i deilig Nepal. S gr den over i fanastripene, men jeg har valgt ha de p skr. En morsom vri.

I overgangen mellom de skr fanastripene har jeg laget en tvinnarand. Den ideen fikk jeg fra stikkepiken i hennes innlegg om forberedelsen til sin fanatrye.Flg linken s finner du en fin video p hvordan du gjr det. Jeg stevede nemelig litt med hvordan jeg skulle f overgangen fin. Denne lsningen ble jeg veldig fornyd med.

Videre har jeg funnet et blomstermnster. Jeg har virkelig ikke aning p hvor jeg har funnet dette annet enn at det er funnet p nett. Om noen drar kjensel p det s pek meg gjerne i riktig rettning slik at riktig person kan f creed for det.

Det l mange utfordringer i f sentrert alt. Det ble en del telling og regning, men til slutt stemte alt. Jeg har sentrert blomstene i alle seksjonene, armene, ryggen og de to delene fremme (fremme blir det litt feil si sentrert for de er ikke det. Mlet var f til hele blomster p hver side).

'

Mange tror denne koften er figurstrikket. Det vil si at den er tatt inn i midjen for s legge ut igjen. Men det er den ikke. Den er strikket rett. Men fordi jeg har valgt stripene slik de er s blir yet lurt til tro at det er mer innsving der enn hva det er. Dette prvde jeg meg bevist p da jeg tenkte ut denne i hodet, og virkningen ble slik jeg hadde tenkt!

En god og varm kofte skal f bli brukt fremover n p vrparten!

I morgen kommer det et innlegg om hvordan jeg bruker sentrere mnstre. Denne koften viser viktigheten av kunne det!

Hvis du ikke allerede har liktfacebooksidenmin s er det muligheter til enkelt klikke p liker p hyre side her p bloggen. :)

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad!

Strikkede kjkkenkluter

Til jul nsket jeg meg Kulter-boka og den fikk jeg. Jeg strikket to kluter p en pinne og ble riktig s fornyd!

Hvis du ikke allerede har liktfacebooksidenmin s er det muligheter til enkelt klikke p liker p hyre side her p bloggen. :)

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad!

Dobbeltstrikk

Dobbeltstrikk er en teknikk jeg lærte meg for et par dager siden. En strikker med to tråder (forskjellig farger) og strikketøyet blir likt på begge sider. Her er prøvelappen min..

Morsom teknikk, så jeg måtte prøve meg på pannebånd til snuppa og.

Resultatet ble da bra det! Går håpe snuppa liker det og! Det er godt å tykt i allefall!

Legg gjerne igjen spor etter deg!

Julestrmpe for damer

Jeg s denne ideen p nett og mtte selvflgelig prve meg p det. Skikkelig stilige synes jeg de ble!

Akkurat disse ble sydd til de fine damene i barnehagen til barna mine. Det er en oppmerksomhet fra alle foreldre i barnehagen ordnet av FAU. Skikkelig gy gi bort, og ta imot kommentarer p de etterp. Tror vi traff midt i blinken til damene der. Dette er noe de kan ta frem r etter r og bare fylle den selv. ;)

Og hvis du ikke allerede har liktfacebooksidenmin s er det muligheter til enkelt klikke p liker p hyre side her p bloggen. :)

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad!

Votter

Mtte strikke matchende votter til sokkene jeg strikket her om dagen. Ogs n har jeg sett p et par votter jeg fikk til mine barn.

Sokker

Ble ferdig med dette ste sokkeparet i kveld. Strikket med babyull og mnster etter en sokk mamma har strikket til mine barn.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Sololue

En kompis kom og spurte s pent om jeg kunne strikke sololue til han, og det kunne jeg jo!

Fant diagram p Solo HER, ellers la jeg opp maskeantallet slik det passet. Selve Solo er sydd etterp med maskesting.

Resultatet ble jo meget bra, og han som skulle ha den ble fornyd. S n kan psken bare komme!

Legg gjerne igjen en kommentar!

Og hvis du ikke allerede har liktfacebooksidenmin s er det muligheter til enkelt klikke p liker p hyre side her p bloggen. :)

Pannebnd til hele familien

I Marius s klart!

Oppskriften fant jeg i Mariusboka.

Til meg selv strikket jeg den i boka men med andre farger.

Mannen fikk et forenklet et som er smalere.

Og barna fikk et i passe bredde til dem.

Alle fikk selvflgelig lapper p seg.

Mnsteret p barna sine er hentet fra mariusboka den ogs og er tatt fra mnsteret p hundegenseren.

N er hele familien klare til ut en tur.

Og hvis du ikke allerede har liktfacebooksidenmin s er det muligheter til enkelt klikke p liker p hyre side her p bloggen. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Marius med rundfelling

Til MEG!

Meeeeget fornyd!

Oppskriften fant jeg i Mariusboka. Jeg strikket vrangbord istedet for perlestrikk, og som alltid s legger jeg p litt lengde p bolingen. Brukte Mor se superwash fra rema 1000.

Og hvis du ikke allerede har liktfacebooksidenmin s er det muligheter til enkelt klikke p liker p hyre side her p bloggen. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Barnelommetfler

Strikket lommetfler til snuppa ogs. Hun skulle selvflgelig ha like som mamma! De jeg strikket til meg selv ser du HER!

Her er de til snuppa. De er ikke store akkurat. Men de passer min trering.

Her er de p den ene foten..

Og p den andre. Hun ville selvflgelig ikke vise frem begge p en gang.

N har jeg gtt ned i pinnestrrelse da det ble litt store hull i de tflene jeg har strikket. N blir de litt tettere. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Lommetfler

Jeg har lenge hatt lyst til strikke lommetfler, men jeg har ikke villet strikke med tynt garn og tynne pinner. Men s kom jeg over en oppskrift som var med tykt garn! :)

I gr var det nasjonal strikkekveld s da mtte jeg s klart se p nrk2 og sitte strikke. Jeg skrev et innlegg om strikketyet mitt i gr der jeg ikke skrev hva det skulle bli. Men som Ladyaugust gjettet s var det tfler!

En tffel p pinnene.

Klare til montering og pyntekant.

Fiks ferdige!

Og p fttene!

Deilige og varme!

Disse er superenkle og kjappe lage! Varmer godt p fttene ogs! Hvis du bor i et gulvkaldt hus kan du jo strikke opp noen slike og tilby gjestene. Disse passer min fot i str 38 og mannen fr ogs p seg disse med sin str 42.

Jeg strikket de i Mor se garn, kjpt p rema 1000, p pinner nr 8. Oppskriften finner dere HER. Det er to oppskrifter, en for tynt garn frst, og for tykt garn etterp.

Prv deg p disse du ogs! Blir godt nr vinteren og kulda kommer!

Nasjonal strikkekveld

I kveld er det nasjonal strikkekveld og natt. Jeg ser p nrk2 og sitter koser meg med strikking.

Og her er strikketyet felt av.

Er det noen som drister seg til gjette hva det skal bli?

Dukkens garderobe

Snuppa hadde 3 rsdag forrige helg og i gave fikk hun en hel garderobe til dukka! Det var gave fra mormor og bestefar. Det er mormor som har laget alle klrne bortsett fra en kjole.

En heldress med matchende lue. Smekken har jeg sydd selv.

En rosa tunika med matchende tights.

Ullsett med lue. Snuppa har forvrig et likt sett selv.

Jakke med rundfelling og balongbukse.

Kjole i maritim stil. Denne har tanten min strikket.

Nattdrakt

Selebukse med jumper og strikkede "sko"

T-skjorte og truse.

Tunika og shorts.

Seleshorts.

Kjole

Junper og bukse.

Det er vel ikke noe tvil om hvor jeg har ftt hndarbeidsgenet mitt fra!

Legg gjerne igjen en kommentar!

Kari Tr luene vre

I forrige innlegg viste jeg frem en halvveis strikket Kari Tr-lue og lovte at jeg skulle vise frem ferdig lue ogs. Hadde jo tenkt at den skulle komme ganskje kjapt da, men n er jeg bare treig!

Uansett, her er de!

Og s et tullebilde av meg og snuppa i luene vre. :)

Oppskrift fant jeg HER!

Om noen dager skal jeg feire noe morsomt som skjedde denne uka med en give-away!

Kari Traa lue

Kari Traa lue under making!

Veldig enkel, kjapp og morsom strikke.

Denne er ferdig og nr to pbegynt. Det skal bli en matchende en til snuppa.

Bilde av ferdig lue kommer!

N er det natta! Ny dag lurer i morgen!

Stjernehalser til gutta

Jeg strikket stjernehals til snuppa tidligere ogs, og den er mye brukt. Et deilig plagg. Oppskriften finner du HER! Jeg endret litt p fellingene p spissene da det var s upraktisk at de krllet seg slik. Jeg felte i begynnelsen av hver omg og strikket samtidig de tre frste og de tre siste maskene i rillestrikk. Jeg har brukt babyull kjpt p prix. Samme som pixieluene jeg strikket til gutta tidligere.

For en eller annen merkelig grunn ble den ene litt mindre enn den andre. Det er like mange masker og samme garn og pinner.. Jaja.. Spiller ingen trille!

Og med modeller!

N skal gutta holde seg gode og varme i vinter!

Legg gjerne igjen en kommentar!

N har barna ullklr!

Mamma kom med en pose hver til barna, proppfull av hjemmestrikkede klr til dem.

Hun har strikket alt selv.

Og i tillegg har hun strikket det samme til enda et barnebarn.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Traktorluer

Jeg strikket en lue til hver av barna. Alle med traktorer p. :) Jeg brukte garn fra Europris. Det er 100& akryl, s det er ikke s mye varme i de, men fine uansett. ;)

Jeg valte en litt andeledes avsluttning p de. Felte de rett av uten minske maskeantallet og sydde de sammen slik at det ble et kryss.

Maskeantall og mnster p luene er fra eget hode, mens diagrammet p traktoren fant jeg p en strikkeside p facebook. Jeg tegnet det opp i nettprogram for lage diagram. Her er det!

Hva du velger som mellombord er opp til deg selv, det avhenger av maskeantallet ogs.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Ull-bryllupsdag

I dag har jeg og mannen bryllupsdag, vi har vrt gift i 7 r n. Hvor har det blitt av disse rene? Fort har de gtt. Men som en sier: Tiden gr fort i godt selskap. :)

I anledning bryllupsdagen vr fikk jeg en liten gave av mamman min som sklir rett inn i bloggen min.

Et par fine ullsokker med mariusmnster. :) Jeg synes de er kjempefine! I tillegg fikk snuppa seg matchende sokker ogs. Men.. Ingen til mannen.. Men han trenger heller ikke, for han er s varm p fttene. ;)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Pixieluer

Snuppa fikk seg pixieluer til barnehagestart, s n er det gutta sin tur.

N er de ogs klare til barnehagestart til hsten!

Disse luene vokser med barnet og er helt fantastiske spr du meg! Oppskriften finner du HER. Jeg strikket disse i dobbel babyull kjpt p coop, pinne nr 4,5 og 88 masker. Jeg fulgte oppskrift 2 r til mine ettringer.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Sokker til festdrakt

P 17 mai mtte selvflgelig guttene pynte seg ogs. Jeg fikk tak i to fine festdrakter til de. De er bare 11 mnd og kan ikke g enn, s noe sko gadd jeg ikke kjpe. Derrimot bestemte jeg meg for strikke knestrmper til begge. De skulle ha fletter. Garn ble kjpt og jeg satte igang. Strikket kjapt to stk p roadtrip. Men da jeg kom hjem og prvde de p s var de i trangeste laget. Men jeg hadde virkelig ikke tenkt strikke to nye! Derfor ble det et par dropstich i midten. :) De ble knytt p midten for en tff effekt. Satt strikket sokk nr 4 16 mai, men jeg ble ferdig!

Alt i alt ble jeg kjempefornyd. :)

Droppstich er nr du slipper ned en maske og rekker opp den. Da jeg slapp ned to masker p midten fremme ble sokkene hele 1,5cm videre.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Mariusvest med rundfelling

Her er Mariusvesten jeg har strikket.

I flge oppskriften skulle jeg bruke babyalpakka, men jeg er en utlmodig sjel og ville ha et garn det gikk fortere strikke med. Ble derfor en del endringer i oppskrifta. Garnet jeg brukte er supervash-garn fra Europris. Oppskriften er fra sandnesgarn. Trykk HER for oppskrift. Modell nr 8.

P denne har jeg brukt de kule knappene mine! :)

Slike fs kjpt HER!

Har du strikket noe med Mariusmnster?

Livets strikkety

Dette var helt nydelig synes jeg. :)

LIVETS STRIKKETY

Den gang vi kom til verden da fikk vi en presang,
et nste med vr skjebne, og ingen vet hvor lang.
Da la vi alle masker opp til livets strikkety,
der vil det st i mnsteret nr vi jukset og vi ly.
Hver maske er en dag, og hver omgang er et r,
og alt vi gjr og sier i strikketyet str.
Og mistet vi en maske og lot den rakne ned,
det var kan hende venner vi aldri mer fikk se.
Noen har et strikkety med varme farger i,
det er de gode strikkersker som kjrlighet kan gi.
Men alle m vi strikke med det garnet vi har ftt
selv om det av og til kan virke kjedelig og grtt.
Og nr vi s blir eldre da tenker vi som s;
Hvor mye er tilbake av livets strikketrd?
Vi hper at det holder slik at vi kan felle av,
s tomme strikkepinner blir korset p vr grav.
Og mter vi St. Peter som vokter himmelens port,
vi gir ham strikketyet med alt som vi har gjort.
Da gransker han det nye og sier Kjre barn,
her oppe har vi bruk for en mengde opprekksgarn.
Da vasker himmelens engler vrt garn s reint og hvitt,
de glatter det og ordner det til det blir knutefritt.
Det legges s p lager, s mykt og fint og bltt, -
kan hende det skal brukes til barna som blir fdt?

Forfatter: Ukjent

Ny stjernehals

N er en ny stjetnehals akkurat ferdig dampet og klar til bruk.

Hper den holder snuppa varm i morgen. :)

replugger for garn-grne

Kanskje en ide til garn-grne damer?

Strikkede lykter

Jeg har slengt meg p trenden med strikke trekk til norgesglass, eller andre glass, og bruke de som lykter. Ble anbefalt en oppskrift av en venninne og har prvd meg p den. Kjempelett strikke samtidig som at mnsteret ser komplisert ut for det utrente ye. ;) Jeg fulgte oppskriften her.

Her er min frste lykt. Strikket med alpakkagarn, noen rester jeg fant. :)

Min andre er ogs strikket med alpakkagarn og er strikket til et stoooort norgesglass. :)

Denne lykta str p trappa inni en krans laget av grener. :)

Hva synes du? Kunne du tenkt deg prve deg p noe slikt?

Minner om konkurransen/givawayen!

Oppskrift p tovede lekevotter strrelse 2 r

Disse vottene er strikket med superwashgarn i rangborden, med en hullrad for tre i snor. Selve vottedelen er strikket med garn som tover.

Pinne 3 eller 3,5 (avhengig om du strikker stramt eller lst)

Garn: Superwashgarn med strikkefasthet 26m = 10cm med pinner 3-3,5

Ull som tover med strikkefasthet 24m = 10cm med pinner 3,5

Jeg brukte Silja fra Gjestdal og Tove fra Sandnesgarn.

Legg opp 36m med superwashgarn. Strikk vrangbord 2r 2vr i 14 omg.

Hullrad: Strikk en omg der du feller en av vrangmaskene slik: strikk begge vr og trekk den bakeste over den fremme. Strikk slik hele omg p alle vrangmasker.

Strikk de rette maskene rett lag et kast og strikk en m vr, gjr dette hele omg.

Strikk neste omg vanlig og strikk kastene vr.

Strikk 6 omg

Bytt til garnet som tover.

Strikk rett og k slik: Strikk 5m og k i den sjette. Fortsett slik hele omg = 42m

Strikk 9 omg

Sett 8m p en stor sikkerhetsnl.

Legg opp 8 masker over tommelhullet og strikk rund i ca 5m

Fell videre slik:

Strikk 4m 2sm en hel omg

Strikk 3 omg

Strikk 3m 2sm en hel omg

Strikk 2 omg

Strikk 2m 2 sm en hel omg

Strikk 1 omg

Strikk 1m 2sm en hel omg

Dra trden gjennom alle maskene og snr til.

Tommel: Sett de 8 m p pinner og ta opp 8m over tommelhullet i tillegg til en i hver side. = 18m

Strikk 11 omg

Fell slik: Strikk 2m 2sm en hel omg

Strikk 1 omg

Strikk 1m 2sm hele omg

Strikk 1 omg

2sm hele omg

Tre trden gjennom maskene som er igjen og snurp.

Fest trder og tov vottene i vaskemaskin p 30 grader. Jeg vasket de sammen med andre klr. De skal ikke toves hardt, da de skal vre greie ha p nr det lekes.

Flett to passe lange snorer og tre gjennom hullene i vrangborden.

Vogntepper til tvillingene

Blir mye dobbelt opp med ting nr en venter dobbelt opp ogs. :)

Tatt meg sammen og gjort ferdig siste rest p disse ogs. Strikket og foret med linstoff. :)

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Strikkadress

Endelig ble jeg ferdig med dressen til snuppa og. Jeg ble riktig s fornyd. :) God og varm er den ogs. Strikket i sisu garn. Oppskriften er fra Dale Garn Baby, hefte nr 229

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Pixielue

Det er drlig med blogging av prosjekter for tiden, det er fordi jeg produserer julegaver og har ikke s veldi mye nytt. Men jeg har strikket lue til snuppa. Det er en Pixielue som sitter godt p hodet i tillegg til at den er lett og morsom strikke.Oppskrifen fant jegHER!

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Fanakofta mi!

Da jeg s serien Den unge fleksnes p tv fr jul tenke jeg at den fanakofta som Modern hadde, den var fin! For det som gjorde den fin var at det var glidels i den, og ikke knapper. Modern sin var grnn og hvit, men jeg ville ha svar og hvit. :D S jeg kjpte meg garn i mars og kom godt igang med bolingen. Prosjektet stoppet opp litt da jeg kom halvveis p ermene, men fikk et spark i rumpa da svigermor hadde kjpt garn og skulle strikke en hun og, men i rd og hvit. Plutselig en dag hadde hun kommet lengre enn meg! S da var det p'n med strikke da! Har jo holdt p s mye med broderimaskina mi, s har ikke hatt tid til strikke. :) I smug ble jeg endelig ferdig med ermene og tok med meg kofta til min mamma for f hjelp til maske sammen p skuldrene. Strikket p hals og stolper uten knappehull. Stolpene ble strikket smalere enn oppskrifta fordi jeg skulle ha glidels. Strikket forresten den ene stolpen tre ganger fr den ble bra..

Her er resultatet, og gjett om jeg er fornyd! Ble ekstra fornyd da jeg ble ferdig frst!

Det m selvflgelig vre merkelappe i nakken. :)

Alltid koslig med en kommentar! :)

Kjredress til en ny verdensborger

P babyshoweren gav jeg bort en kjredress til den nye verdensborgeren som kommer om ikke s lenge. Den er strikket av easy fra sandnes garn. Oppskrifta er denne p garnstudio.no Har ogs strikket den til snuppa fr, og likte den veldig godt. Hper de nye eierne vil like denne like godt. :) Strikket den i strrelse 6/9 mnd. Den kan godt brukes tidligere og, for ermene kan bare brettes opp.

Her er snuppa modell. Jeg strikket ikke hette p denne fordi jeg fant ut at den var mest i veien p den snuppa har.

Istedet strikket jeg en lue. :)

Den oppskrifta fant jeg ogs p garnstudio. :)

Hyggelig at du stakk innom! Legg gjerne igjen en kommentar eller kanskje trykk at du liker dette innlegget. :)

Ha en fin fin lrdag!

Tubesokker og votter

Ble inspirert til strikke tubesokker til snuppa. Strikkket med magic loop metoden igjen, her er de p pinnene:

Nr jeg strikker vrang s strikker jeg dem vridd, da blir maskene liggende mer uttap p innsiden. Derfor vrengte jeg dem da jeg var ferdig, for jeg synes mnsteret kom s fint frem.

Slik ble de ferdige og p:

Strikket votter i samme stil:

Her ser dere mnsteret tydelig. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Stine

Votter og sokker til snuppa

Jeg har strikket votter til snuppa utifra eget mnster som bygger p selbu-rosen. :)

Slik ble vottene:

Disse er strikket med metoden magic loop som du kan se i action p denne youtube-videoen.

Kort fortalt er magic loop metoden strikke med en lang rundpinne istedet for 5 strmpepinner. Jeg strikker to sokker eller votter p en gang. Da ser det slik ut:

Dette er sokkene som er p pinnen. Jeg har ikke tatt bilde av de ferdige, men dere ser hvordan de er p dette bilde. :)

P selveste valentindagen!

Da m jeg jo blogge om et prosjekt jeg gjorde p bestilling fra en god venninne. Hun ville gjerne ha kjrestevotter for gi til sin kjre (og litt seg selv og egentlig). Slik ble de:

Hper de nye eierne koser seg p lange spaserturer i skog og mark, hnd i hnd i trnderkulda. :)

Kjrepose til kalde dager

Strikket kjrepose med hull til bilstol-selen. Oppskriften er fra garnstudio og den er strikket i garnet eskimo. Kjempemyk, god og varm.

Oppskriften p luen finner du ogs p garnstudio.

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Koslig kofte til kosejenta!

Denne ble strikket mens snuppa var i magen enn. Den er strikket i alpakkagarn fra Sandnes. Deilig mykt garn. Oppskrift fra garnstudio. I oppskrifta er det lus nedover p det hvite, men det valgte jeg ikke ha fordi det er s lett sette fast sm fingre i dem.

Og et med modellen inni:

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Hunden m ogs ha nytt antrekk til 17 mai

Har funnet ut at jeg vil vise frem litt av mine gamle kreasjoner. Begynner med en genser jeg har strikket til venninnen min sin hund. Sydde ogs skjrt som er avtagbart.

Legg gjerne igjen en kommentar eller kanskje bli flger p bloggen min. :)

Luftig Lun Lue

Har strikket en lue til meg selv i samme mnster som en av halsene jeg gav bort i julegave.

Og selvflgelig mtte snuppa ha lue som matcher mamma sin!

rets julegaver, del 4

Strikket ogs fem halser.

Her er fire av dem:

Alle er strikket i Easy garn fra sande. Ptre av de strikket jeg tre rett og tre vrang. Da jeg var ferdig og skulle felle av, slapp jeg ned den midterste av de vrange maskene og rekket opp den maska helt ned.

P en strikket jeg fire rett og tre vrang. Jeg strikket et flettemnster oppover og slapp ned maskene p samme mte som de to andre. Mnster finner du her!

P den siste strikket jeg et mnster jeg fant fremgangsmten p p nettsiden til Pickles.

Hper de nye eierne holder seg varme uttover nyret. :)

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Stine

rets julegaver del 3

Vinposeholder

Nissen er strikket med fritidsgarn og er tovet i maskina. Skjegget er sydd p etter toving.

Da hper jeg at de nye eierne er fornyde med julegaven de har ftt. :)

Legg gjerne igjen en kommentar.

Stine

rets julegaver, del 2

Jeg strikket et sett med grytkluter. Oppskriften kjpte jeg p stoff og stil.

Fr og etter toving:

Hper de nye eierne er fornyd og ikke brenner fingrene sine i mellomjula. :)

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Stine

Hurra! Pakke fra Kina!

I dag kom pakken med strikkepinner jeg har bestilt fra Kina, fra denne nettbutikken.

I pakken kom det:

17 strmpepinner lengde 13 cm

17 strmpepinner lengde 20 cm

15 rundpinner 40 cm

17 rundpinner 50 cm

17 rundpinner 80 cm

17 rundpinner 100 cm

17 rundpinner 120 cm

10 heklekroker

I alt 117 sett med pinner og 10 heklekroker. :) :) :) Og alt til en billig penge! :D

Skal tro om jeg har nok strikkepinner n?

Strikkede kont-sokker

Disse sokkene er strikket i en teknikk som heter kont-strikking, i allefall kanten oppe. Det er en morsom teknikk med flere utfordringer. Resultatet blir veldig dekorativt og ikke minst veldig tybart. Oppskriften p disse er ifra mitt eget hode.

Strikket lue

Har strikket denne ste luen. Oppskriften fant jeg inne p Ravelry, her, mnsteret er p engelsk.

Luen er strikket i bomullsgarn og jeg tror den vil sitte godt p hodet. Morsom strikke.