Strikk

Kofte til bunaden

Som trønder så er man kjent med at 17. mai er ingen varm dag. Etter jeg frøs i fjor fant jeg ut at jeg ville strikke meg en kofte til bunaden. Til min bunad, floanbunaden (nordtrønderbunad), er det cape, men det er nokså kostbart og i tillegg upraktisk når mann har små barn.

Koften jeg strikket meg ble til etterhvert som jeg strikket.

Sommerfuggel i vinterland

Jeg begynte på en genser jeg hadde som plan at skulle bli ferdig til våren, men den ble istedet ferdig til høsten. Slik blir det når en driver med flere prosjekter på en gang.

Jeg har ikke noe mønster til denne. Inspirasjon kom fra en nydelig genser jeg så på ravelry og sommerfuglen fant jeg et diagram på ved å googgle det.

Jeg valgte ranglanfelling med tydelig fellekant og firkanthals.

Jeg fikk prøvd meg på en strikketeknikk jeg ikke har prøvd før. Jeg ser jeg trenger litt øvelse da det vises litt hvor tråden er snudd, men det sees ikke så godt når jeg bruker den.

Slik ser det ut på baksiden.

Her er link til youtube video der de viser teknikken. 

Et prosjekt til er også ferdig. Jeg skal prøve å få lagt ut bilder av det og etterhvert. Må bare få avbildet det skikkelig. 

Merking av ullklær

Mamman min har strikket ullklær til barnebarna. De må selvfølgelig merkes før de sendes med i bhg. Jeg valgte å sy i en lappe i hvert plagg for å skrive navn på. I sokker og votter satte jeg fast denne lappen med en knapp.

En haug av votter og ullsokker fikk lapper på seg.

Fint å kunne feste de sammen!

Jeg må innrømme at jeg får helt noia når jeg ser dette, Den ene sokken blir jo så vid oppi!

Flere som får noia av dette?

Strikket skjørt

Strikket et snurreskjørt til snuppa i garnet Kauni. 

Oppskrifta fant jeg HER.

Det er godt med snurr i det!

StineS-kofta nå også som StineS-genser!

Litt ego må en være å bruke navnet sitt i koftenavnet. Vet ikke om jeg kan døpe den i det heletatt i og med at selve mønsterne er det ikke jeg som har laget, men jeg har satt de sammen slik jeg ønsket. Jeg likte veldig godt kofta jeg laget meg tidligere så nå har jeg strikket en genservesjon av den i tynnere garn denne gangen.Elementene som jeg har satt sammen i denne kofta er rutene og stripene som er fra fana, men jeg har valgt å skråstille de. Rosene over brystet er selburose og jeg fant mønsteret i boka Selbu strikkebok. På koften brukte jeg et litt annet diagram, men jeg ser at de er så like at jeg tror den egentlig er selburosa den og. Jeg har laget rullekant i overganger mellom mønster. Jeg strikket raglanfelling med en tydelig mørk kant ved alle fellingene. 

BILDEDRYSS!

Denne koften kan brukes bak frem og. Da får en skråstripene ned mot midten istedet for opp mot midten slik jeg har valgt å vise den i dag. :)

Jeg ble veldig fornøyd med denne StineSgenseren også, så kommer nok til å bruke den mye uttover høsten og vinteren. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Inni og utenfor boksen

En ny venninne ønsket seg Mariuspannebånd og jeg tok oppgaven uten at hun spurte (noe som er sjelden vare, for jeg strikker ytterst sjeldent til andre). Siden jeg ikke kjenner henne så godt ennå så var jeg litt usikker på om hun ville like et pannebånd utenfor boksen. Så derfor ble det rett og slett to på henne. 

Først et i de tradisjonelle fargene.

Så et i utradisjonelle.

Mottaker ble glad da disse kom i posten. :)

Er du mest innenfor eller utenfor boksen? 

Legg gjerne igjen en kommentar!

Hjertesokker

Jeg har strikket meg hjertesokker fra Sokkeboka!

Ferdig med en sokk og sokk nr to på pinnene! Sydde meg også ny liten veske til strikkinga mi. 

Kjempefine og gode sokker!

StineS-kofta og telling

Min helt egenkomponerte kofte så dagens lys i forrige uke, den fikk navnet StineS-kofta. Den viser viktigheten av å kunne telle seg frem og sentrere et mønster. 

Her på ryggen ser dere at rutene, stripene, blomstene og stripene over der igjen er sentrerte. Jeg tenkte jeg skulle forklare litt hvordan jeg går frem for å finne ut hvor jeg skal begynne. Og ja, jeg har rekt opp en del etter å ha bommet.

Først og fremst så vil jeg vise frem mønsteret mitt og skriblingen der.

Her ser dere jeg har skriblet litt. Har merket hvor jeg skal begynne på armen og fremme. 

Det første jeg gjør er å telle antall masker det er på feltet jeg skal sentrere noe. Så ser jeg på mønsteret som skal sentreres og finner ut hvor mange masker det går over.

Som eksempel kan vi si at jeg har 71 masker og et mønster som går over 19 masker. 

Jeg deler antall masker på pinnen med antall masker i mønsteret. 71/19 = 3,7. Det vil si at jeg får 3 hele blomster + 0,7 del av en blomst. Den 0,7 delen skal deles på begge sider av de tre hele. 

Så om jeg ganger opp 19 med 3 så får jeg antall masker de bruker, og trekker ifra det av totalen. Det blir 19*3= 57. Så trekker jeg det fra totalen for å finne antall masker jeg skal fordele på hver side. 71-57 = 14. Det vil si at jeg skal ha 7 masker på hver side av de tre blomstene. Jeg bruker å tegne opp litt for meg selv slik: 

I strikking så begynner man fra høyre og strikker mot venstre, så jeg begynner med den høyre siden. Jeg skal begynne med maske nr 7 fra venstre i diagrammet. Så det vil si at du tar diagrammet ditt, begynner å telle fra VENSTRE mot høyre (ja, har brent meg et par ganger her), tell 7 og sett et merke. Her begynner du! Strikk de 7 maskene, strikk så hele tre ganger, og strikk 7 igjen. Denne gangen strikk bare videre fra høyre i mønsteret ditt til du ikke har flere masker igjen.

Slik er min måte å sentrere mønster på!

 Hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad!

StineS-kofta

Ja, jeg har laget min helt egenkomponerte kofte som ingen andre har lik! Derfor har jeg valgt å kalle den opp etter meg selv. Den er akkurat slik JEG vil ha den. :) Jeg har tatt elementer fra her og der, men sterkest representert er fana-mønsteret, dog med en utradisjonell vri. 

Til å begynne med har jeg strikket de tradisjonelle rutene til fanamønsteret. Tok bare tre rader da garn og pinner var nokså tykt. Jeg har strikket den i deilig Nepal. Så går den over i fanastripene, men jeg har valgt å ha de på skrå. En morsom vri.

I overgangen mellom de skrå fanastripene har jeg laget en tvinnarand. Den ideen fikk jeg fra stikkepiken i hennes innlegg om forberedelsen til sin fanatrøye.  Følg linken så finner du en fin video på hvordan du gjør det. Jeg stevede nemelig litt med hvordan jeg skulle få overgangen fin. Denne løsningen ble jeg veldig fornøyd med. 

Videre har jeg funnet et blomstermønster. Jeg har virkelig ikke aning på hvor jeg har funnet dette annet enn at det er funnet på nett. Om noen drar kjensel på det så pek meg gjerne i riktig rettning slik at riktig person kan få creed for det.

Det lå mange utfordringer i å få sentrert alt. Det ble en del telling og regning, men til slutt stemte alt. Jeg har sentrert blomstene i alle seksjonene, armene, ryggen og de to delene fremme (fremme blir det litt feil å si sentrert for de er ikke det. Målet var å få til hele blomster på hver side).

'

Mange tror denne koften er figurstrikket. Det vil si at den er tatt inn i midjen for å så legge ut igjen. Men det er den ikke. Den er strikket rett. Men fordi jeg har valgt stripene slik de er så blir øyet lurt til å tro at det er mer innsving der enn hva det er. Dette prøvde jeg meg bevist på da jeg tenkte ut denne i hodet, og virkningen ble slik jeg hadde tenkt! 

En god og varm kofte skal få bli brukt fremover nå på vårparten! 

I morgen kommer det et innlegg om hvordan jeg bruker å sentrere mønstre. Denne koften viser viktigheten av å kunne det! 

Hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad!

Strikkede kjøkkenkluter

Til jul ønsket jeg meg Kulter-boka og den fikk jeg. Jeg strikket to kluter på en pinne og ble riktig så fornøyd!

Hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad!

Dobbeltstrikk

Dobbeltstrikk er en teknikk jeg lærte meg for et par dager siden. En strikker med to tråder (forskjellig farger) og strikketøyet blir likt på begge sider. Her er prøvelappen min..

Morsom teknikk, så jeg måtte prøve meg på pannebånd til snuppa og.

Resultatet ble da bra det! Går håpe snuppa liker det og! Det er godt å tykt i allefall!

Legg gjerne igjen spor etter deg!

Julestrømpe for damer

Jeg så denne ideen på nett og måtte selvfølgelig prøve meg på det. Skikkelig stilige synes jeg de ble! 

Akkurat disse ble sydd til de fine damene i barnehagen til barna mine. Det er en oppmerksomhet fra alle foreldre i barnehagen ordnet av FAU. Skikkelig gøy å gi bort, og ta imot kommentarer på de etterpå. Tror vi traff midt i blinken til damene der. Dette er noe de kan ta frem år etter år og bare fylle den selv. ;)

Og hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad! 

Votter

Måtte strikke matchende votter til sokkene jeg strikket her om dagen. Også nå har jeg sett på et par votter jeg fikk til mine barn.

Sokker

Ble ferdig med dette søte sokkeparet i kveld. Strikket med babyull og mønster etter en sokk mamma har strikket til mine barn.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Sololue

En kompis kom og spurte så pent om jeg kunne strikke sololue til han, og det kunne jeg jo!

Fant diagram på Solo HER, ellers la jeg opp maskeantallet slik det passet. Selve Solo er sydd etterpå med maskesting.

Resultatet ble jo meget bra, og han som skulle ha den ble fornøyd. Så nå kan påsken bare komme!

Legg gjerne igjen en kommentar!

Og hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Pannebånd til hele familien

I Marius så klart!

Oppskriften fant jeg i Mariusboka.

Til meg selv strikket jeg den i boka men med andre farger. 

Mannen fikk et forenklet et som er smalere.

Og barna fikk et i passe bredde til dem.

Alle fikk selvfølgelig lapper på seg.

Mønsteret på barna sine er hentet fra mariusboka den også og er tatt fra mønsteret på hundegenseren.

Nå er hele familien klare til å ut en tur.

Og hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar!

Marius med rundfelling

Til MEG!

Meeeeget fornøyd! 

Oppskriften fant jeg i Mariusboka. Jeg strikket vrangbord istedet for perlestrikk, og som alltid så legger jeg på litt lengde på bolingen. Brukte Mor Åse superwash fra rema 1000.

Og hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på liker på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar!

Barnelommetøfler

Strikket lommetøfler til snuppa også. Hun skulle selvfølgelig ha like som mamma! De jeg strikket til meg selv ser du HER!

Her er de til snuppa. De er ikke store akkurat. Men de passer min treåring. 

Her er de på den ene foten.. 

Og på den andre. Hun ville selvfølgelig ikke vise frem begge på en gang.

Nå har jeg gått ned i pinnestørrelse da det ble litt store hull i de tøflene jeg har strikket. Nå blir de litt tettere. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar!

Lommetøfler

Jeg har lenge hatt lyst til å strikke lommetøfler, men jeg har ikke villet strikke med tynt garn og tynne pinner. Men så kom jeg over en oppskrift som var med tykt garn! :)

I går var det nasjonal strikkekveld så da måtte jeg så klart se på nrk2 og sitte å strikke. Jeg skrev et innlegg om strikketøyet mitt i går der jeg ikke skrev hva det skulle bli. Men som Ladyaugust gjettet så var det tøfler! 

En tøffel på pinnene.

Klare til montering og pyntekant.

Fiks ferdige! 

Og på føttene!

Deilige og varme!

Disse er superenkle og kjappe å lage! Varmer godt på føttene også! Hvis du bor i et gulvkaldt hus kan du jo strikke opp noen slike og tilby gjestene. Disse passer min fot i str 38 og mannen får også på seg disse med sin str 42. 

Jeg strikket de i Mor åse garn, kjøpt på rema 1000, på pinner nr 8. Oppskriften finner dere HER. Det er to oppskrifter, en for tynt garn først, og for tykt garn etterpå. 

Prøv deg på disse du også! Blir godt når vinteren og kulda kommer!

Nasjonal strikkekveld

I kveld er det nasjonal strikkekveld og natt. Jeg ser på nrk2 og sitter å koser meg med strikking.

Og her er strikketøyet felt av.

Er det noen som drister seg til å gjette hva det skal bli?

Dukkens garderobe

Snuppa hadde 3 årsdag forrige helg og i gave fikk hun en hel garderobe til dukka! Det var gave fra mormor og bestefar. Det er mormor som har laget alle klærne bortsett fra en kjole. 

En heldress med matchende lue. Smekken har jeg sydd selv.

En rosa tunika med matchende tights.

Ullsett med lue. Snuppa har forøvrig et likt sett selv.

Jakke med rundfelling og balongbukse.

Kjole i maritim stil. Denne har tanten min strikket. 

Nattdrakt

Selebukse med jumper og strikkede "sko"

T-skjorte og truse.

Tunika og shorts.

Seleshorts.

Kjole

Junper og bukse.

Det er vel ikke noe tvil om hvor jeg har fått håndarbeidsgenet mitt fra!

Legg gjerne igjen en kommentar!

Kari Trå luene våre

I forrige innlegg viste jeg frem en halvveis strikket Kari Trå-lue og lovte at jeg skulle vise frem ferdig lue også. Hadde jo tenkt at den skulle komme ganskje kjapt da, men nå er jeg bare treig! 

Uansett, her er de!

Og så et tullebilde av meg og snuppa i luene våre. :)

Oppskrift fant jeg HER!

Om noen dager skal jeg feire noe morsomt som skjedde denne uka med en give-away!

Kari Traa lue

Kari Traa lue under making!

Veldig enkel, kjapp og morsom å strikke.

Denne er ferdig og nr to påbegynt. Det skal bli en matchende en til snuppa.

Bilde av ferdig lue kommer!

Nå er det natta! Ny dag lurer i morgen!

Stjernehalser til gutta

Jeg strikket stjernehals til snuppa tidligere også, og den er mye brukt. Et deilig plagg. Oppskriften finner du HER! Jeg endret litt på fellingene på spissene da det var så upraktisk at de krøllet seg slik. Jeg felte i begynnelsen av hver omg og strikket samtidig de tre første og de tre siste maskene i rillestrikk. Jeg har brukt babyull kjøpt på prix. Samme som pixieluene jeg strikket til gutta tidligere.

For en eller annen merkelig grunn ble den ene litt mindre enn den andre. Det er like mange masker og samme garn og pinner.. Jaja.. Spiller ingen trille!

Og med modeller!

Nå skal gutta holde seg gode og varme i vinter!

Legg gjerne igjen en kommentar!

Nå har barna ullklær!

Mamma kom med en pose hver til barna, proppfull av hjemmestrikkede klær til dem. 

Hun har strikket alt selv.

Og i tillegg har hun strikket det samme til enda et barnebarn.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Traktorluer

Jeg strikket en lue til hver av barna. Alle med traktorer på. :) Jeg brukte garn fra Europris. Det er 100& akryl, så det er ikke så mye varme i de, men fine uansett. ;)

Jeg valte en litt andeledes avsluttning på de. Felte de rett av uten å minske maskeantallet og sydde de sammen slik at det ble et kryss.

Maskeantall og mønster på luene er fra eget hode, mens diagrammet på traktoren fant jeg på en strikkeside på facebook. Jeg tegnet det opp i nettprogram for å lage diagram. Her er det!

Hva du velger som mellombord er opp til deg selv, det avhenger av maskeantallet også. 

Legg gjerne igjen en kommentar!

Ull-bryllupsdag

I dag har jeg og mannen bryllupsdag, vi har vært gift i 7 år nå. Hvor har det blitt av disse årene? Fort har de gått. Men som en sier: Tiden går fort i godt selskap. :)

I anledning bryllupsdagen vår fikk jeg en liten gave av mamman min som sklir rett inn i bloggen min. 

Et par fine ullsokker med mariusmønster. :) Jeg synes de er kjempefine! I tillegg fikk snuppa seg matchende sokker også. Men.. Ingen til mannen.. Men han trenger heller ikke, for han er så varm på føttene. ;)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Pixieluer

Snuppa fikk seg pixieluer til barnehagestart, så nå er det gutta sin tur. 

Nå er de også klare til barnehagestart til høsten!

Disse luene vokser med barnet og er helt fantastiske spør du meg! Oppskriften finner du HER. Jeg strikket disse i dobbel babyull kjøpt på coop, pinne nr 4,5 og 88 masker. Jeg fulgte oppskrift 2 år til mine ettåringer. 

Legg gjerne igjen en kommentar!

Sokker til festdrakt

På 17 mai måtte selvfølgelig guttene pynte seg også. Jeg fikk tak i to fine festdrakter til de. De er bare 11 mnd og kan ikke å gå ennå, så noe sko gadd jeg ikke å kjøpe. Derrimot bestemte jeg meg for å strikke knestrømper til begge. De skulle ha fletter. Garn ble kjøpt og jeg satte igang. Strikket kjapt to stk på roadtrip. Men da jeg kom hjem og prøvde de på så var de i trangeste laget. Men jeg hadde virkelig ikke tenkt å strikke to nye! Derfor ble det et par dropstich i midten. :) De ble knytt på midten for en tøff effekt. Satt å strikket sokk nr 4 16 mai, men jeg ble ferdig!

Alt i alt ble jeg kjempefornøyd. :)

Droppstich er når du slipper ned en maske og rekker opp den. Da jeg slapp ned to masker på midten fremme ble sokkene hele 1,5cm videre. 

Legg gjerne igjen en kommentar! 

Mariusvest med rundfelling

Her er Mariusvesten jeg har strikket. 

I følge oppskriften skulle jeg bruke babyalpakka, men jeg er en utålmodig sjel og ville ha et garn det gikk fortere å strikke med. Ble derfor en del endringer i oppskrifta. Garnet jeg brukte er supervash-garn fra Europris. Oppskriften er fra sandnesgarn. Trykk HER for oppskrift. Modell nr 8.

På denne har jeg brukt de kule knappene mine! :)

Slike fås kjøpt HER!

Har du strikket noe med Mariusmønster?

Livets strikketøy

Dette var helt nydelig synes jeg. :)

LIVETS STRIKKETØY

Den gang vi kom til verden da fikk vi en presang,
et nøste med vår skjebne, og ingen vet hvor lang.
Da la vi alle masker opp til livets strikketøy,
der vil det stå i mønsteret når vi jukset og vi løy.
Hver maske er en dag, og hver omgang er et år,
og alt vi gjør og sier i strikketøyet står.
Og mistet vi en maske og lot den rakne ned,
det var kan hende venner vi aldri mer fikk se.
Noen har et strikketøy med varme farger i,
det er de gode strikkersker som kjærlighet kan gi.
Men alle må vi strikke med det garnet vi har fått
selv om det av og til kan virke kjedelig og grått.
Og når vi så blir eldre da tenker vi som så;
Hvor mye er tilbake av livets strikketråd?
Vi håper at det holder slik at vi kan felle av,
så tomme strikkepinner blir korset på vår grav.
Og møter vi St. Peter som vokter himmelens port,
vi gir ham strikketøyet med alt som vi har gjort.
Da gransker han det nøye og sier Kjære barn,
her oppe har vi bruk for en mengde opprekksgarn.
Da vasker himmelens engler vårt garn så reint og hvitt,
de glatter det og ordner det til det blir knutefritt.
Det legges så på lager, så mykt og fint og bløtt, -
kan hende det skal brukes til barna som blir født?

Forfatter: Ukjent

Ny stjernehals

Nå er en ny stjetnehals akkurat ferdig dampet og klar til bruk.

Håper den holder snuppa varm i morgen. :)

Øreplugger for garn-gærne

Kanskje en ide til garn-gærne damer?

Strikkede lykter

Jeg har slengt meg på trenden med å strikke trekk til norgesglass, eller andre glass, og bruke de som lykter. Ble anbefalt en oppskrift av en venninne og har prøvd meg på den. Kjempelett å strikke samtidig som at mønsteret ser komplisert ut for det utrente øye. ;) Jeg fulgte oppskriften her. 

Her er min første lykt. Strikket med alpakkagarn, noen rester jeg fant. :)

Min andre er også strikket med alpakkagarn og er strikket til et stoooort norgesglass. :) 

Denne lykta står på trappa inni en krans laget av grener. :) 

Hva synes du? Kunne du tenkt deg å prøve deg på noe slikt?

Minner om konkurransen/givawayen! 

Oppskrift på tovede lekevotter størrelse 2 år

Disse vottene er strikket med superwashgarn i rangborden, med en hullrad for å tre i snor. Selve vottedelen er strikket med garn som tover.

Pinne 3 eller 3,5 (avhengig om du strikker stramt eller løst)

Garn: Superwashgarn med strikkefasthet 26m = 10cm med pinner 3-3,5

Ull som tover med strikkefasthet 24m = 10cm med pinner 3,5

Jeg brukte Silja fra Gjestdal og Tove fra Sandnesgarn.

Legg opp 36m med superwashgarn. Strikk vrangbord 2r 2vr i 14 omg.

Hullrad: Strikk en omg der du feller en av vrangmaskene slik: strikk begge vr og trekk den bakeste over den fremme. Strikk slik hele omg på alle vrangmasker.

Strikk de rette maskene rett lag et kast og strikk en m vr, gjør dette hele omg.

Strikk neste omg vanlig og strikk kastene vr.

Strikk 6 omg

Bytt til garnet som tover.

Strikk rett og øk slik: Strikk 5m og øk i den sjette. Fortsett slik hele omg = 42m

Strikk 9 omg

Sett 8m på en stor sikkerhetsnål.

Legg opp 8 masker over tommelhullet og strikk rund i ca 5m

Fell videre slik:

Strikk 4m 2sm en hel omg

Strikk 3 omg

Strikk 3m 2sm en hel omg

Strikk 2 omg

Strikk 2m 2 sm en hel omg

Strikk 1 omg

Strikk 1m 2sm en hel omg

Dra tråden gjennom alle maskene og snør til.

Tommel: Sett de 8 m på pinner og ta opp 8m over tommelhullet i tillegg til en i hver side. = 18m

Strikk 11 omg

Fell slik: Strikk 2m 2sm en hel omg

Strikk 1 omg

Strikk 1m 2sm hele omg

Strikk 1 omg

2sm hele omg

Tre tråden gjennom maskene som er igjen og snurp.

Fest tråder og tov vottene i vaskemaskin på 30 grader. Jeg vasket de sammen med andre klær. De skal ikke toves hardt, da de skal være greie å ha på når det lekes.

Flett to passe lange snorer og tre gjennom hullene i vrangborden.

Vogntepper til tvillingene

Blir mye dobbelt opp med ting når en venter dobbelt opp også. :)

Tatt meg sammen og gjort ferdig siste rest på disse også. Strikket  og foret med linstoff. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Strikkadress

Endelig ble jeg ferdig med dressen til snuppa og. Jeg ble riktig så fornøyd. :) God og varm er den også. Strikket i sisu garn. Oppskriften er fra Dale Garn Baby, hefte nr 229

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Pixielue

Det er dårlig med blogging av prosjekter for tiden, det er fordi jeg produserer julegaver og har ikke så veldi mye nytt. Men jeg har strikket lue til snuppa. Det er en Pixielue som sitter godt på hodet i tillegg til at den er lett og morsom å strikke. Oppskrifen fant jeg HER!

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Fanakofta mi!

Da jeg så serien Den unge fleksnes på tv før jul tenke jeg at den fanakofta som Modern hadde, den var fin! For det som gjorde den fin var at det var glidelås i den, og ikke knapper. Modern sin var grønn og hvit, men jeg ville ha svar og hvit.  :D Så jeg kjøpte meg garn i mars og kom godt igang med bolingen. Prosjektet stoppet opp litt da jeg kom halvveis på ermene, men fikk et spark i rumpa da svigermor hadde kjøpt garn og skulle strikke en hun og, men i rød og hvit. Plutselig en dag hadde hun kommet lengre enn meg! Så da var det på'n med å strikke da! Har jo holdt på så mye med broderimaskina mi, så har ikke hatt tid til å strikke. :) I smug ble jeg endelig ferdig med ermene og tok med meg kofta til min mamma for å få hjelp til å maske sammen på skuldrene. Strikket på hals og stolper uten knappehull. Stolpene ble strikket smalere enn oppskrifta fordi jeg skulle ha glidelås. Strikket forresten den ene stolpen tre ganger før den ble bra.. 

Her er resultatet, og gjett om jeg er fornøyd! Ble ekstra fornøyd da jeg ble ferdig først!

Det må selvfølgelig være merkelappe i nakken. :)

Alltid koslig med en kommentar! :)

Kjøredress til en ny verdensborger

På babyshoweren gav jeg bort en kjøredress til den nye verdensborgeren som kommer om ikke så lenge. Den er strikket av easy fra sandnes garn. Oppskrifta er denne på garnstudio.no Har også strikket den til snuppa før, og likte den veldig godt. Håper de nye eierne vil like denne like godt. :)  Strikket den i størrelse 6/9 mnd. Den kan godt brukes tidligere og, for ermene kan bare brettes opp. 

Her er snuppa modell. Jeg strikket ikke hette på denne fordi jeg fant ut at den var mest i veien på den snuppa har. 

Istedet strikket jeg en lue. :)

Den oppskrifta fant jeg også på garnstudio. :)

Hyggelig at du stakk innom! Legg gjerne igjen en kommentar eller kanskje trykk at du liker dette innlegget. :)

Ha en fin fin lørdag!

Tubesokker og votter

Ble inspirert til å strikke tubesokker til snuppa. Strikkket med magic loop metoden igjen, her er de på pinnene:

Når jeg strikker vrang så strikker jeg dem vridd, da blir maskene liggende mer uttapå på innsiden. Derfor vrengte jeg dem da jeg var ferdig, for jeg synes mønsteret kom så fint frem.

Slik ble de ferdige og på:

Strikket votter i samme stil:

Her ser dere mønsteret tydelig. :)

Legg gjerne igjen en kommentar!

Stine

Votter og sokker til snuppa

Jeg har strikket votter til snuppa utifra eget mønster som bygger på selbu-rosen. :)

Slik ble vottene:

Disse er strikket med metoden magic loop som du kan se i action på denne youtube-videoen.

Kort fortalt er magic loop metoden å strikke med en lang rundpinne istedet for 5 strømpepinner. Jeg strikker to sokker eller votter på en gang. Da ser det slik ut:

Dette er sokkene som er på pinnen. Jeg har ikke tatt bilde av de ferdige, men dere ser hvordan de er på dette bilde. :)

På selveste valentindagen!

Da må jeg jo blogge om et prosjekt jeg gjorde på bestilling fra en god venninne. Hun ville gjerne ha kjærestevotter for å gi til sin kjære (og litt seg selv og egentlig). Slik ble de:

Håper de nye eierne koser seg på lange spaserturer i skog og mark, hånd i hånd i trønderkulda. :)

Kjørepose til kalde dager

Strikket kjørepose med hull til bilstol-selen. Oppskriften er fra garnstudio og den er strikket i garnet eskimo. Kjempemyk, god og varm.

Oppskriften på luen finner du også på garnstudio.

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Koslig kofte til kosejenta!

Denne ble strikket mens snuppa var i magen ennå. Den er strikket i alpakkagarn fra Sandnes. Deilig mykt garn. Oppskrift fra garnstudio. I oppskrifta er det lus nedover på det hvite, men det valgte jeg å ikke ha fordi det er så lett å sette fast små fingre i dem.

Og et med modellen inni:

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Hunden må også ha nytt antrekk til 17 mai

Har funnet ut at jeg vil vise frem litt av mine gamle kreasjoner. Begynner med en genser jeg har strikket til venninnen min sin hund. Sydde også skjørt som er avtagbart.

Legg gjerne igjen en kommentar eller kanskje bli følger på bloggen min. :)

Luftig Lun Lue

Har strikket en lue til meg selv i samme mønster som en av halsene jeg gav bort i julegave.

Og selvfølgelig måtte snuppa ha lue som matcher mamma sin!

Årets julegaver, del 4

Strikket også fem halser.

Her er fire av dem:

Alle er strikket i Easy garn fra sande. På tre av de strikket jeg tre rett og tre vrang. Da jeg var ferdig og skulle felle av, slapp jeg ned den midterste av de vrange maskene og rekket opp den maska helt ned.

På en strikket jeg fire rett og tre vrang. Jeg strikket et flettemønster oppover og slapp ned maskene på samme måte som de to andre. Mønster finner du her!

På den siste strikket jeg et mønster jeg fant fremgangsmåten på på nettsiden til Pickles.

Håper de nye eierne holder seg varme uttover nyåret. :)

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Stine

Årets julegaver del 3

Vinposeholder

Nissen er strikket med fritidsgarn og er tovet i maskina. Skjegget er sydd på etter toving.

Da håper jeg at de nye eierne er fornøyde med julegaven de har fått. :)

Legg gjerne igjen en kommentar.

Stine

Årets julegaver, del 2

Jeg strikket et sett med grytkluter. Oppskriften kjøpte jeg på stoff og stil.

Før og etter toving:

Håper de nye eierne er fornøyd og ikke brenner fingrene sine i mellomjula. :)

Legg gjerne igjen en kommentar. :)

Stine 

Hurra! Pakke fra Kina!

I dag kom pakken med strikkepinner jeg har bestilt fra Kina, fra denne nettbutikken.

I pakken kom det:

17 strømpepinner lengde 13 cm

17 strømpepinner lengde 20 cm

15 rundpinner 40 cm

17 rundpinner 50 cm

17 rundpinner 80 cm

17 rundpinner 100 cm

17 rundpinner 120 cm

10 heklekroker

I alt 117 sett med pinner og 10 heklekroker. :) :) :)  Og alt til en billig penge! :D

Skal tro om jeg har nok strikkepinner nå?

Strikkede kont-sokker

Disse sokkene er strikket i en teknikk som heter kont-strikking, i allefall kanten oppe. Det er en morsom teknikk med flere utfordringer. Resultatet blir veldig dekorativt og ikke minst veldig tøybart. Oppskriften på disse er ifra mitt eget hode.

Strikket lue

Har strikket denne søte luen. Oppskriften fant jeg inne på Ravelry, her, mønsteret er på engelsk.

Luen er strikket i bomullsgarn og jeg tror den vil sitte godt på hodet. Morsom å strikke.