Hvordan sy enkel julestrømpe DIY

Først trengs et strømpemønster. Jeg tegnet mitt på frihånd og jeg har brukt to størrelser på adventskalenderen

Jeg viser hvordan du syr egen julestrømpe med det minste mønsteret. Først klipper/skjærer du to deler til inni og to deler til utenfor. Husk at stoffet utenfor skal være speilvendte, hvis ikke vil du ende med vrangen ut på ene siden. Samme gjelder stoffet inni også om du bruker et stoff med mønster. En enkel måte å gjøre dette er å brette stoffet dobbelt og klippe dobbelt.

Sy sammen en utside og en innside rette mot rette med rettsøm i toppen. Husk å legge tærne samme vei når du syr sammen.

Legg de to delene rette mot rette. Sy sammen med rettsøm. Begynn under foten på stoffet som skal være inni og sy rundt. Avslutt 5-7 cm før du kommer dit du startet. Det er merket med knappnåler på bildet under.

Det er veldig viktig å huske å klippe hakk i innersvingen både på ytterstoffet og innerstoffet. Klipp inn nesten frem til sømmen. Om du glemmer dette vil ikke stoffet legge seg fint her.

Vreng hele strømpen gjennom hullet du ikke sydde igjen og rett den ut.

Brett inn kantene i hullet og fest med knappenåler.

Du en søm helt ytterst for å lukke vrengehullet.

Dytt hele innerstoff-strømpen ned i ytterstoff-strømpen.

Legg stoffet fint og sy en stikkning (søm) helt øverst rundt toppen av strømpen.

Brett ned en kant så mye du ønsker.

Fin en velegnet hempe. Jeg har valgt å sy sammen skråbånd.

Legg den dobbelt med løkken ned inne i strømpen.

Sy den fast.

Brett den oppover og sy en søm til over. På denne måten får du skult klippekanten på den, og du får dobbel søm slik at den tåler å ha noe tungt i seg.

Gratulerer du er ferdig!

Her er fire strømper i to forskjellige størrelser.

I morgen tenkte jeg å vise dere en annen type julestrømpe som syes med samme prinsipp men med tunga litt rettere i munn. ;)

Og hvis du ikke allerede har likt facebooksiden min så er det muligheter til å enkelt klikke på "liker" på høyre side her på bloggen. :) 

Legg gjerne igjen en kommentar! Da blir jeg glad! 

6 kommentarer

fjellgeitbundingen

07.12.2014 kl.09:05

Så flink du er :)

StineS's Design

07.12.2014 kl.09:17

fjellgeitbundingen: Takk. :)

Fru Stussli

07.12.2014 kl.21:34

Så fine og enkel julestrømper <3

StineS's Design

08.12.2014 kl.09:39

Fru Stussli: Takk kjære du!

Herdis Pedersen

15.09.2016 kl.21:17

Takk for god idé til julestrømper. Jeg skal lage flere i år og gi til et julemarked og trengte litt ny inspirasjon.

Hilsen Herdis

StineS's Design

15.09.2016 kl.22:33

Herdis Pedersen: Trivelig at du stakk innom og fant inspirasjon! :)