DIY! Strikkepinneetui!

Her kommer tutorialen p hvordan du kan sy deg et strikkeetui selv!

Nr du er ferdig med etuiet vil det mle ca 55-50 cm helt utbrettet.

For lage deg et slikt et trenger du en symaskin, to forskjellige stoffer, strykejern, platevatt og litt tid.

Du begynner med klippe alle delene du skal ha, bortsett fra platevatten.

For at du lettere skal holde rede p delene du klipper ut har jeg gitt de nummer og i tillegg skrevet de p bildene under.

Og her kommer mlene p det du skal klippe:

1: 55x50

2: 55x46

3: 55x34

4: 55x26

5: 55x31

6: 55x11

7:55x11

I tillegg m du klippe skrbnd, eller kjpe i meter. Du trenger ca 3 meter.

Klipp alle delene og stryk de. I tillegg bretter du deler nr 2, 3 og 4 p langs og stryker ned bretten. Disse skal bli lommene til pinnene.

Hvis du vil lage skrbnd selv s kan du gjre som meg, kjpe en skrbndbretter og stryk p denne mten:

I tillegg brettet jeg det en gang til og gav det en runde med strykejernet.

Du kan lese hvordan du lager skrbnd selv HER!

P bildet under ser dere alle mine deler, ferdig strket og lagt til slik at jeg fr et inntrykk av det ferdige resultatet.

Jeg begynner med delene som heter 1 og 2. Det er bakstykket p innsiden og bakerste lommerad. Legg det p slik det skal vre, kant i kant nede og p sidene, og sy det fast p kanten. Husk sy s langt ut mot kanten som mulig slik at du fr dekket smmene med kantebndet.

N skal det merkes p hvor jeg vil ha smmene som avgrenser lommene.

Merk slik:

P bildet under merker jeg den smmen som skal hindre pinnene og heklekrokene i forsvinne ned i lommen.

Her syes den smmen frst.

Nr du syr lommene, s husk feste i toppen av hver lomme slik at det tler litt ekstra.

Her har jeg sydd alle smmene p bakerste laget. Dette er sett fra baksiden.

S legger du p det midterste lommelaget, nr 3, kant i kant nede og p sidene og syr det fast slik du gjorde med det frste.

Merk lommer slik (grnne streker):

Det er viktig prve sy akkurat opp smmen som ligger under p den bakerste lommeraden, hvis ikke vil det bli vanskelig f pinner neddi. Husk sy den stoppesmmen for hekkelkrokene helt til hyre, hvis ikke vil heklekrokene forsvinne neddi lommen.

Her er jeg ferdig med det midterste lommelaget. Ganske mange smmer.

Gjr det samme med det fremste lommelaget og merk slik (bl streker):

Disse smmene lager bredere lommer som en kan ha feks pinnemler i, eller rundpinner.

Siste laget er sydd p og alle lommesmmene er ferdige!

Klipp/skjr platevatten ved legge den delen med lommene p vatten og klippe/skjre rundt.

Legg bort lommedelen og ta frem del nr 5 og 6. Legg del 5 kant i kant oppe, og legg del 6 rette mot rette opp del 5. Slik bildet under viser. Sy en sm langs kanten der jeg peker p bildet.

Brett ut stoffet godt etter du har sydd.

Legg del nr 7 rette mot rette opp del nr 6 og sy sm p samme mte som over.

Brett ut igjen.

Da er du ferdig med utsiden og innsiden av pinneetuiet ditt. N legger du de med vrangsiden mot hverandre (og eventuelt finjusterer litt med klippe stoff som er til overs) og syr en sm hele veien rundt som holder de sammen. (jeg har sydd med overlock, men vanlig rettsm fungerer like bra.

Merk s hvor brettekanten for flappen som gjr at pinnene ikke faller ut skal vre, 30 cm fra vre kant. Slik:

Her har jeg sydd brettekanten min.

Og slik blir det nr en bretter.

Og yttersiden.

Sy s p skrbnd rundt hele. Tips til hvordan du gjr det finner du HER! Og hvordan du gjr det i hjrnene finner du HER!

For lage bndet du trenger for binde sammen etuiet ditt syr du sammen skrbndet. Du trenger et bnd p ca 50 cm. Sy det fast slik jeg viser p bildene under

Sy det i denne smmen:

N er du ferdig!

Jeg velger sette i trykk-knapper slik at flappen holder seg nede, men dette trenger en strengt talt ikke.

Og rullet sammen!

Jeg hper du synes denne tutorialen er grei og flge! Skulle du ha noen sprsml s er det bare fyre ls!

LYKKE TIL!

#DIY #Tutotials

5 kommentarer

Fru Stussli

12.09.2013 kl.10:01

Wow! Dette skal prves. Lagrer linken!

Har laget penal p lignende vis, men ikke s proft som dette :-)

Tusen takk!

StineS's Design

12.09.2013 kl.10:06

Fru Stussli: Lykke til! :) Det blir s bra!

Fru Stussli

12.09.2013 kl.10:07

M jo vre den perfekte julegave til strikke og heklefanter :-D

StineS's Design

12.09.2013 kl.10:20

Fru Stussli: :) Det m vre det. :)

Silje

19.01.2014 kl.18:59

Tusen takk for flott oppskrift! Hadde samme sommerfuglstoff, kjempe fint:)

StineS's Design

19.01.2014 kl.19:22

Silje: Vsjego! :) S gy at andre syr av oppskriften min. :)

Skriv en ny kommentar

StineS's Design

StineS's Design

31, Orkdal

Velkommen! Besk siden min p Facebook for se hva jeg har til salgs! Link i menyen! Finner du noe du liker p bloggen min s link gjerne videre! Oppskrifter skal ikke kopieres i sin fullhet til andre blogger, men linkes til. Legg gjerne igjen en kommentar! :) Kontakt meg p stineSsdesign@hotmail.no om du lurer p noe. :)