Hvordan sy vaffelsøm

Min nye oppdagelse innen sy-verdenen er vaffelsøm og jeg har kost meg med å sy forskjellig. Slik ser en vaffelsøm ut:

Og på baksiden:

Og strekt ut:

Begynn med å spole på strikk på undertrådsspolen. Jeg bruker DENNE strikken fra stoff og stil, men den er å få kjøpt på andre sybutikker også. Du må holde i strikk-snella og styre tråden på selv, så ikke kjør fort. Du skal ikke strekke strikken når du spoler den på.

Tre maskinen vanlig med overtråd og tre spolen med strikk slik du trer vanlig undertråd. Dette er variabelt fra maskin til maskin, men slik ser det ut til meg:

Still inn maskina på rettsøm, lange sting. Sett ned foten på kanten av stoffet og fest godt. Sy søm der du ønsker. Du kan oppleve at symaskina syr tyngre, men det er naturlig ettersom strikken er tykkere. Strikken skal strekkes ut og, så maskina får en motstand der som den ikke er vant med.

På bildet under er jeg igang med søm nr 4. Jeg bruker fotbredden mellom sømmene, slik blir det rett og fint. Når du syr må du strekke stoffet der du skal sy, slik bildet under viser:

Ikke sy med stoffet slik:

Her er eksempler på hva du kan sy med vaffelsøm. Bildet viser en kjole, en tunika og en buksedrakt (som mangler stropper):

Kjolen syes veldig lett med å klippe ut et rektangel der du har lengda på kjolen og vidden. Snuppa mi er ca 50cm rundt brystet og rektanglet jeg klippet var ca 90 cm vidt, lengen bestemmer du selv.

Jeg kastet over på alle kanter og sydde inn en kant øverst og nederst. Så sydde jeg vaffelsøm, 9 sømmer, og sydde kjolen sammen bak. Så sydde jeg på stropper som knytes bak nakken. Enkelt og greit!

Her er bilde av kjolen og buksedrakten på modellen, og her er bilde av tunikaen. :)

Lykke til og legg gjerne igjen en kommentar!

40 kommentarer

Tonje andersen

20.05.2011 kl.15:28

så herlige babyklær du har laget :D

Stine's design

20.05.2011 kl.15:33

Takk for det Tonje. :) Du må vel til pers du å.. :p

Tonje andersen

20.05.2011 kl.23:54

hehe, trur ikke jeg kommer til å lage dem selv akkurat ;)

Sally

13.09.2011 kl.12:47

Nå googlet jeg faktisk for å finne en oppskrift på vaffelsøm og denne var helt perfekt :-) Tusen takk!!! Og når jeg først er her må jeg jo kikke gjennom bloggen din :-) Ha en fin dag!

StineS's Design

13.09.2011 kl.20:28

Så bra at du fant det du trengte! Ble vaffelsømmen bra?

Annikken

27.09.2011 kl.14:05

Så stilig! Nå ble jeg inspirert, tror jeg må ut og handle stoff og strikk allerede i ettermiddag :-)

StineS's Design

27.09.2011 kl.16:37

Takk takk. :) Fint å inspirere andre. :D Det er lett å få til og det blir veldig fint. Men kan bli litt kjedelig i lengden da. :p

LinnPinn

30.03.2012 kl.19:44

hei. Jeg googlet hvordan sy en buksedress og kom til denne fantastiske siden. Kjempefine ting du har laget! Lurte litt på om du har målene på den buksedressen? Kunne godt tenkt meg å sydd en lik en. Hvilket stoff har du brukt? :)

StineS's Design

30.03.2012 kl.19:52

Takk takk, alltid hyggelig med skryt. ;)

Jeg har laget veiledning med mål på denne jeg. :) http://stinessdesign.blogg.no/1306176509_syveiledning_buksedre.html

Jeg brukte et tynt bomullsstoff som var veldig lett og luftig.

linda

30.05.2012 kl.16:11

Hei..

Kjempe bra instruks!

Men, hva heter strikken du bruker og hvor får du den kjøpt?

StineS's Design

30.05.2012 kl.17:08

linda: Takk takk. :) Jeg har kjøpt den på stoff og stil, men de har den mest sannsynlig i andre sybutikker også. :)

Gunn

03.06.2012 kl.11:44

Hei!

Hvor lange sting bruker du? Blir litt forvirret når jeg ser på flere slike kjoleoppskrifter og stoffbredden varierer fra barnets faktiske brystmål til det dobbelte, mens alle skriver at de bruker lange sting... det vil jo bli veeeldig stor forskjell i størrelse. Jeg bruker 1.5 gang min egen bryststørrelse når jeg syr til meg selv med lengste stinglengde, burde jeg kanskje da også bruke 75 cm til en jente som er 50 rundt?? som du skjønner så er jeg veldig ny på sying.;)

StineS's Design

03.06.2012 kl.14:05

Gunn: Oi, ja, hvor lange sting brukte jeg ja... Lange.. :p En del lengre enn standard iallefall..

Bredden på stoffet er litt opp til deg. Om du har smalere bredde så vil vaffelsømmen bli mer strekt ut osv.. Det varierer hvor posete du vil ha det og hvordan stoffet faller.. Du kan eventuelt sy vaffelsømmen som egen del av kjolen og sy på underdel som er mer passe...

Håper dette gav noen svar..

Stinemor

06.06.2012 kl.10:07

Hei :)

Hvilket stoff er best å sy vaffelsøm på?

StineS's Design

06.06.2012 kl.10:08

Stinemor: Ikke stive stoffer.. Ellers så er det å prøve seg frem.. :)

Hanne K

11.07.2012 kl.16:26

Takk for enkel instruks på vaffelsøm, googlet dette og kom på denne siden. Morsomt med tanke på at jeg er fra samme kommune :)

Nå er stoff og strikk handlet inn og jeg skal prøve meg på en lang sommerkjole til meg selv. Er helt ny på sying, så jeg er litt usikker på hvordan målene skal være :-) får vel bare prøve seg frem og se hvordan det blir:)

StineS's Design

11.07.2012 kl.21:52

Hanne K: Hurra for Orkdal! ;)

Blir sikkert fint med kjole! Om du prakkes får du ta deg en tur da veit du! ;)

Hanne K

11.07.2012 kl.22:49

Dette ble virkelig fiasko! Haha. Maskinen er nok innstilt på noe galt, siden stoffet trekker seg ikke sammen. Skal få hjelp i morgen, så da blir det sikkert bra ;)

StineS's Design

11.07.2012 kl.23:46

Hanne K: Håper det ordner seg, hvis ikke kan du si ifra. :)

imo4

19.03.2013 kl.21:24

Åh.... Dette så kult ut. Nå fikk jeg litt sy bassill over meg her. Nå må jeg ut og kjøpe strikk :)

StineS's Design

20.03.2013 kl.17:13

imo4: Hyggelig å spre litt bassiller! :)

Marianne

22.04.2013 kl.15:22

Når jeg prøver dette så er det noe som ikke fungerer med strikk-undertråden. Når jeg trer som vanlig undertråd så blir det så trangt at det er så vidt snellen går rundt. Går for så vidt å sy, men etter en stund slites strikken tynnere og ryker. Og det er en sånn type strikk de anbefalte på stoff og stil til slik rynking...

StineS's Design

22.04.2013 kl.15:25

Marianne: Det er den strikken til s&s jeg bruker jeg også. Det er selvfølgelig strammere, men den ryker ikke. Prøv å løsne på trådspenningen til undertråden. :)

Cathrine O

23.05.2013 kl.20:24

Super veiledning! Takk :)

StineS's Design

25.05.2013 kl.17:06

Cathrine O: Takk takk. :)

Kjersti

17.07.2013 kl.14:01

Veldig informativt om vaffelsøm, tusen takk for at det ble så lett å forstå ;-)

StineS's Design

17.07.2013 kl.18:56

Kjersti: :)

Ingrid

01.06.2014 kl.12:07

Hva heter denne tråden du bruker? Tenkte å kjøpe, men vet ikke hva jeg skal spørre etter ;)

StineS's Design

01.06.2014 kl.12:30

Ingrid: Slik, da la jeg inn link til strikken jeg bruker i innlegget ved der jeg viser hvordan en spoler på strikken. :)

Ingrid

01.06.2014 kl.13:03

Tusen takk :)

Beate

08.06.2014 kl.21:01

Hei, når jeg skal sy vaffelsømmen så blir det bare vanlig rett søm :( hva gjør jeg feil? Skal jeg sy den krøllet? Eller skal stoffet være rett så krøller den seg opp selv? :)

StineS's Design

08.06.2014 kl.21:05

Beate: Hei du! Du skal strekke stoffet når du syr, slik at det ligger utstrekt (men om du syr i stretch er jeg usikker, har bare prøvd med faste stoffer). Så hva som gjør at det ikke trekker seg sammen kan være flere ting. Er stoffet ditt for tykt slik at det er for stødig? Trer du strikken i undertrådstrammeren? Har du lange sting?

Ingrid

10.06.2014 kl.21:37

Åååå, jeg får det ikke til. Blir ikke rynker :( overtråden syr som vanlig og strikkundertråden legger seg som en slange på baksiden...hva gjør jeg feil? Har forsøkt å endre trådspenningen, men det hjelper ikke.

beate

10.06.2014 kl.23:31

Har lange sting ja. Er usikker. Har tynn bomullsstoff og syr på dobbelt lag. Har t redd i undertråden som jeg alltid gjør. Frustrerende at jeg ikke får til. Blir bare en vanlig søm.men undertråden altså strikken hoper seg litt opp. Har kanskje tredd den i feil kanskje.

Må kanskje ta med hele maskinen og gå innom sy foreningen å høre ;) takk for svar

beate

10.06.2014 kl.23:33

Kanskje stoffet bare er for stivt? Er jersy bra å sy på? Eller chenille?

StineS's Design

11.06.2014 kl.08:28

Ingrid: Jeg vet ikke an annen måte å gjøre det på enn slik jeg beskriver i innlegget..

Men kanskje det har noe med type maskin, om den har liggende eller stående spole..?

StineS's Design

11.06.2014 kl.08:29

beate: Jeg har bare prøvd på stumt stoff, men skulle tro at både jersy og chenille skal gå bra.

Tuva

02.09.2015 kl.21:33

Heisann

det samme skjedde meg ( på veldig mykt cord stoff) , snurpet seg riktig når jeg dro strikken litt strammere på spolen :)

21.06.2017 kl.20:16

Takk for flott beskrivelse. Supert for en nybegynner !!! Dette skal jeg prøve meg på når jeg kommer hjem fra ferie :) Hilsen Vigdis

StineS's Design

21.06.2017 kl.20:24

Takk for det. :) Det er gøy å gjøre noe nytt. :)